onsdag 18 januari 2012

13 skäl varför av Jay Asher!

Titel: 13 skäl varför
Författare: Jay Asher
Antal sidor: 398
Serie: -
Utgavs: Mars 2011
Bokens första mening: "Ursäkta?" upprepar hon."
Finns att köpa: [Adlibris][Cdon][Bokus]

När Clay Jensen får ett paket med tretton kassettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hanna Baker. Hanna som är död, som tagit livet av sig. Hennes hemligheter ska begravas med henne, resonerar han. Men när Hannas röst sedan berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna.

Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hanna innan hon dog och han fortsätter att lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.

Här har vi en bok som jag faktiskt hade väldigt höga förväntningar på. Såvitt jag har läst ska boken vara; vacker, förkrossande och för de som vågar bli berörda på riktigt. Dock kunde boken inte riktigt leverera något av detta enligt mig.

Det är fint att någon äntligen skriver om något så tabu som självmord, speciellt när det riktar sig till ungdomar. Tyvärr tyckte jag bara att boken var aningen vulgär och rätt så seg att ta sig igenom. I början tyckte jag inte riktigt att flera av personerna som var med på Hannahs band hade gjort sig förtjänta av detta. Sen tycker jag tyvärr att det är rätt så vulgärt att anklaga 13 andra personer för sitt självmord. Men nåja, nog om det.

Boken är välskriven, ännu en bok i jag-form (som jag som sagt inte är jätte förtjust i), karaktärerna är väl egentligen inte speciellt välbeskrivna men boken har trots allt en klar röd tråd. Känns inte så kul att såga en bok som har blivit hyllad men tyvärr gjorde den inget större intryck på mig. Den är inte dålig men inte heller något speciellt (kan eventuellt vara för att jag precis läste hungerspelen, allt kanske skulle kännas lite intet sägande efter det?). 13 skäl varför får iallafall ett okej av mig.

Handling: 3/5
Karaktärer: 3/5
Språk: 4/5
Omslag: 3/5

Betyg: 3/5

Levde 13 skäl varför upp till era förväntningar? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar