onsdag 18 januari 2012

Recension: Alla själars natt av Deborah Harkness!

Titel: Alla själars natt
Författare: Deborah Harkness
Antal sidor: 691
Serie: Triologi med uppföljaren Shadow of Night
Utgavs
: Oktober 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Bodleian Library i Oxford hittar Diana Bishop av en slump ett förhäxat alkemistiskt manuskript. Hennes upptäckt sätter igång mystiska skeenden och snart hemsöks biblioteket av demoner, häxor och vampyrer.

Mot sin vilja blir Diana indragen i något hon inte kan kontrollera och tvingas erkänna för sig själv att hon blivit förälskad i den som borde vara hennes största fiende - den bildsköne vampyren Matthew som har egna orsaker att intressera sig för manuskriptet. 



~ * ~

Alla själars natt har stått på min önskelista sedan jag läste att boken skulle vara en blandning av Twilight, Harry Potter och True Blood - fast för en vuxen publik. Efter att ha hört att min bäste vän H tyckte att boken var seg och dessutom lite sliskig sjönk dock mina förväntningar drastiskt, vi brukar ha extremt lika åsikter om böcker!

Kort och gott började jag läsa med ganska likgiltig inställning efter flera dubbla budskap, vilket antagligen var bra för boken föll mig precis i smaken! (Ledsen H men den här gången skiljer sig våra åsikter åt).

Alla själars natt har flertalet starka karaktärer som skiljer sig åt ordentligt. Huvudpersonerna är kraftfulla väsen (häxor, vampyrer och demoner) med starka personligheter. Karaktärerna är alltså ytterst välbeskrivna och jag kunde utan problem relatera till hela högen. Handlingen är kanske inte riktigt lika spännande som karaktärernas relationer men den är tillräckligt spännande för att få mig att fortsätta läsa. Språket är extremt bra! Jag håller inte med om att det är en blandning av Harry Potter, Twilight och True Blood, men det finns tillräckligt med kärlek, spänning och intriger för att jag ska gå och längta efter nästa del! :)

Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 4/5
Omslag: 3/5

Betyg: 5/5

Levde Alla själars natt upp till era förväntningar?

5 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har läst boken och väntar på tvåan! Detta är en bok som jag älskar jätte mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Va roligt att fler gillar boken! Jag tyckte om den faktiskt, det är så spännande när det är historia inblandat :)

      Kram!

      Radera
  2. Min och min mors samt systers absoluta favvo bok!! Läst den flera ggr och väntar på tvåan med höga förväntningar!!

    Tack för en toppen sida! Har slutat nästan helt med tv och datorer, böcker e typ de enda som gäller för mig! Och va jag har sett hittills så läser du samma ämnen som jag gillar! Kommer helt klart titta in här så ofta jag kan!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt! Jag har också jätte höga förväntningar på tvåan! Hoppas verkligen att man får se mer av Dianas krafter ;)

      Tusen tack för dina fina ord, hoppas att jag kan leva upp till dina förväntningar :)
      Kram på dig!

      Radera
  3. Nu har jag också läst ut denna bok. Tycker att den är bra! :)
    Någon som vet när bok två kommer ut på svenska? Är lite kluven om jag ska köpa dem på engelska, men vore samtidigt bra att ha dem på svenska. :/
    mvh
    Veronica

    SvaraRadera