måndag 2 januari 2012

Hungerspelen av Suzanne Collins!

Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 304
Serie: Triologi med uppföljarna Fatta eld  & Revolt. 
Utgavs: Juni 2009

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Nu har jag äntligen fått läst hungerspelen! Jag var extremt tveksam till triologin, dels på grund av att alla andra verkar älska serien och dels för att det utspelar sig i framtiden (jag brukar inte vara förtjust i framtidsromaner). Jag har nog aldrig haft så fel om någon bok förut..

Boken är skriven i jag-form, vilket jag egentligen inte är något jätte fan av, men trots det fångar författarer detaljer och karaktärer på ett förvånandsvärt fängslande sätt. Jag är fast från första sidan. Språket är lysande, karaktärerna är om möjligt ännu bättre och handlingen.. Ja, vad kan man säga om handlingen? Jag läste ut boken på mindre än 24 timmar (det säger kanske en del?)

Hungerspelen har i stort sett allt, spänning, känsla, karaktärer & miljö. Äntligen har läslusten kommit tillbaka! Nu blir det till att sträckläsa nästa bok! :)

Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 4/5
Omslag: 3/5

Betyg: 5/5

Jag antar att det finns fler som har förälskat sig i hungerspelen? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar