söndag 22 januari 2012

Recension: Stäppens krigare av Conn Iggulden!

Titel: Stäppens krigare
Författare: Conn Iggulden
Antal sidor: 416
Serie: Första delen i en serie på fyra med uppföljaren Bergens väktare
Utgavs:
Maj 2008
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.

Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs - en khan under namnet Djingis.



~ * ~

När jag var i Thailand år 2007 läste jag Conn Igguldens serie Kejsaren som handlar om Julius Ceasars liv. Jag hade inga höga förväntningar men blev glatt överraskad, alla fyra böcker var lästa inom en vecka! :) Därför hade jag självklart extremt höga förväntningar på hans nya serie som handlar om Djungis Khan, jag väntade med att börja läsa tills jag hade alla böckerna (med tanke på hur spännande Kejsar serien var visste jag inte om jag skulle klara att vänta på att böckerna skulle ges ut.)

Nu har jag alltså läst den första boken och den levde helt klart upp till alla mina förväntningar! Igguldens sätt att beskriva miljö, karaktärer och samtiden är helt fantastisk. Allt blir så otroligt levande, det här slår historieböckerna med hästlängder! Trots att Djingis var son till en hövding, uppvuxen på slätten under 1200-talet (och dessutom är på väg att bli historiens största erövrare) så känner man lätt igen sig i såväl honom som hans bröder och kamrater.

Hela boken är skriven med en sådan inlevelse att det är nästintill omöjligt att lägga den ifrån sig. Det är med stor spänning jag tar upp bok nummer två och följer resten av hans fascinerande liv :)

Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 5/5
Omslag: 4/5

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar