måndag 14 maj 2012

Alyson Noel - De odödliga!

Igår skrev jag om Alyson Noels serie The Immortals. Men precis som jag misstänkte ges böckerna nu ut på svenska! Jag är väldigt kluven angående om de bör läsas på svenska eller engelska dock.. Orginal språket är i stort sett alltid bättre, men jag ligger efter i min läsning och på svenska går det antagligen aningen snabbare. Jag får helt enkelt fundera lite på det. I vilket fall så är de två första böckerna utgivna på svenska, totalt finns det sex böcker :)

Evermore.
Midwest Book Review Ever har överlevt det ofattbara. En otäck olycka har tagit livet av hennes familj. Efter olyckan kan den 16-åriga flickan se auror, höra tankar, och veta en persons hela livshistoria bara genom att nudda vid dem. Hon har blivit tvungen att flytta in hos en släkting i Kalifornien och börja i en ny skola. Ever har dåligt samvete för att hon överlevde och vill inte komma andra människor för nära. Därför klär hon sig i säckiga kläder och har Ipodlurarna i öronen. Hon lyckas bli lämnad ifred tills den nya killen börjar i skolan.
Hela skolan tycker att Damen är en riktig snygging, men han har andra färdigheter också. Han är otroligt smart, han kan få saker att försvinna eller trolla fram tulpaner ur intet. Damen verkar även kunna läsa hennes tankar medan oljudet i hennes eget huvud verkar tystna när hon är med honom. Hon har ingen aning om vem han egentligen är eller vad han egentligen är. Det enda hon vet är att hon håller på att falla hjälplöst för honom. Men Damen hör hemma i en ny värld där ingen någonsin dör.     


Blå Måne.



Precis då Ever har börjat acceptera sina fantastiska förmågor som odödlig, drabbas hennes älskade Damen av en mystisk sjukdom som hotar både hans minne och hans liv. I ett desperat försök att rädda honom reser Ever till det magiska och gåtfulla Sommerland. Här hör hon om Damens hemska förflutna och får en chans att ändra på historiens gång.





Någon som har läst böckerna? Är de bra? :)

6 kommentarer:

  1. Jag har läst böckerna på engelska och de var jättebra!! Och jag rekommenderar att läsa dom på engelska för jag tror inte dom har samma känsla på svenska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har helt rätt, de flesta böcker är faktiskt bättre på sitt orginalspråk. Fast sen finns det ju böcker som är riktigt bra översatta, som Harry Potter till exempel :D Kul att höra att böckerna är läsvärda iallafall :D

      Radera
  2. Jag har läst dem båda som finns ute på svenska och tyckte de var väldigt bra :)

    SvaraRadera
  3. Så roligt att höra! Då verkar det onekligen som att böckerna är värda att beställa, nu återstår det bara att se om det blir på svenska eller engelska! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har läst alla böckerna på engelska, tyckte dom va jättre bra faktist :) Men rekomenderar verkligen orginal språker det brukar alltid vara bäst då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att det blir på engelska! Jag har inte tålamod till att vänta på översättningarna haha ;)

      Radera