fredag 11 januari 2013

Konsten att läsa flera böcker samtidigt!

Som ni ser är det nytt för iår att jag till vänster har skrivit upp flera böcker som jag läser just nu. Egentligen är jag inte för att läsa flera böcker samtidigt, jag tycker bäst om när jag verkligen kan leva mig in i den bok jag läser och det tycker jag går bäst om jag läser en åt gången. Nu är det tyvärr så att jag blir så illa tvungen till att läsa flera böcker samtidigt eftersom att vi skall läsa såpass mycket i skolan och jag vill inte lägga min egen läsning åt sidan. Trots allt detta har det gått förvånansvärt bra att läsa iallafall två böcker parallellt :)

(Bilden är lånad från google, jag tyckte att den illustrerade det här med att "leva sig in i bokens värld" på ett utmärkt sätt!)

Brukar ni läsa flera böcker samtidigt? Är ni för eller emot? Någon som har tips för att kunna skilja böckerna och världarna åt så att man kommer lika bra in i båda två? :)

10 kommentarer:

  1. Jag läser flera böcker samtidigt men det är ofta för att många böcker sliter och drar i mig samtidigt och då har jag svårt att hålla mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag det faktiskt också, men det brukar resulterar i att jag stressläser det jag håller på med för att få börja med något nytt! haha :)
      Kram

      Radera
  2. Jag läser ofta två böcker samtidigt. Just nu har jag en jag läser på bussen när jag pendlar till praktiken och en jag läser hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en väldigt bra idé, att läsa varje bok på ett eget ställe! Kan tänka mig att det är lättare att hålla isär böckerna då :) Det måste jag testa! :)
      Kram

      Radera
  3. Jag har alltid mellan 5 och 10 böcker på gång samtidigt. Bara böckerna är olika och tillhör olika genrer så är det inga problem för mig. Har försökt att läsa en bok i taget, men detgårverkligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Mellan 5 och 10? Då hade jag aldrig kunnat komma ihåg vem som är vem haha, skickligt av dig! :)
      kram

      Radera
  4. Jag läser alltid flera böcker samtidigt. Det är så ingrott i mig att jag inte ens kan tänka mig att göra på ett annat sätt. Men så är jag ganska stissig och ändrar känslotillstånd snabbt och ofta.
    Jag har aldrig problemet att jag blandar ihop böckers handling och värld så jag har tyvärr inget eget tips, däremot har jag en kompis som sa att det fungerar att alltid läsa en viss bok på morgonen och sedan en annan på kvällen. Hon påstår iaf att det blir lättare att skilja handlingarna åt då för då känns "morgonboken" ljus och "kvällsboken" mörk men jag vet inte. Jag har aldrig testat själv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett väldigt vettigt tips! Eftersom att jag läser den ena i skolan och den andra för min egen skull så kan jag iallafall just nu skilja böckerna åt iallafall, tyvärr tror jag att om en av böckerna är sämre skulle jag nog "råka" lägga ner den boken såpass lång tid att jag fick börja om från början sen :p
      Kram

      Radera
  5. Just nu läser jag bara en bok, men det är inte ovanligt för mig att hålla på med 2-3 böcker samtidigt. Det kan vara för att få blanda lite olika böcker jag är sugen på att läsa, på grund av skolan eller annan "påtvingad" läsning, eller för att någon bok var svår att släppa med sig så då är jag tvungen att ha en bok på resande fot och en hemma.
    Man märker väl själv vad man tycker är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är väl så att man själv får försöka avgöra vad som känns bäst. Jag har det dock ofta så att jag är sugen på lite olika böcker precis som du säger, men det har bara aldrig känts rätt att läsa flera samtidigt, kanske kommer det att fungera till sommar när det inte är någon skola och jag ändå har fått in vanan! :)
      kram

      Radera