måndag 14 januari 2013

Recension: Varsel av Stephen King!

Titel: Varsel
Författare: Stephen King
Antal sidor: 590
Serie: -
Utgavs: Januari 2012 (nyutgåva)
Finns att köpa: [Bokus]

När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. 

Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen ...



~ * ~

Jag har läst flera av Kings böcker tidigare med lite olika resultat. Knackarna tyckte jag bara var allmänt konstig medans Pestens tid är en av de bästa böckerna jag läst. Därför hade jag inga direkta förväntningar på Varsel (The Shining på engelska). Filmen tycker jag dock mycket om, men det ger ju inga garantier för boken.

Jag tyckte ändå att Varsel levde upp till den nivån som jag alltid hoppas att Kings böcker skall ligga på, den var helt igenom spännande och läskig men har samtidigt många realistiska inslag, som till exempel den splittrade familjen, som gör den trovärdig och svår att lägga ifrån sig.

Karaktärerna är ytters väl beskrivna och handlingen har en klar röd tråd, Varsel var kort och gott en bok som jag helt klart hade sträckläst om jag bara hade vågat läsa den på natten haha! :)

+ Otroligt spännande bok, skriven på ett fenomenalt språk som gör det svår att lägga ifrån sig! Väldigt realistiska karaktärer som man lätt relaterar till.
- Jag hittar ingenting negativt alls med den här boken, helt fantastisk om man gillar spänning och skräck! :)

Någon annan som har läst Varsel? Vad tyckte ni? Någon som blev nyfiken? :)

2 kommentarer:

  1. Själv orkade jag inte läsa ut den. Tyckte tyvärr den var otroligt seg. Jättetråkigt, hade höga förväntningar då jag gillar filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej va tråkigt.. Har du läst något annat av King? Kanske blir så om man såg filmen först? Ytterst tråkigt iallafall, jag gillade verkligen Varsel! :)

      Radera