måndag 4 februari 2013

Enkät - This or That!

Jag hittade en enkät på bokhora som förvisso är från 2012 men den verkade så rolig så jag gör den nu ändå! :) Den är egentligen på engelska men jag översätter den :)

Fysisk bok eller e-bok?
Jag har alltid och kommer alltid att föredra fysiska böcker! Böcker som jag kan titta på i bokhyllan, böcker som jag kan bläddra i! E-böcker i all sin charm, men nej inte för mig.

Ljudbok eller vanlig bok?
Jag avskyr ljudböcker! Jag vet att det låter hårt men tyvärr är det så, jag tycker att det går alltför långsamt!

Pocket eller inbunden?
Jag köper i stort sett alltid pocket, främst av två anledningar: det är billigare och då får jag plats för fler i bokhyllan! Jag har en del böcker och har kommit fram till att det får plats mer om jag köper pocket, dessutom är det lättare att bära med sig ;)

Vuxen eller ungdom?
Jag läser nog oftast böcker som klassas som ungdomsböcker (dock tycker jag att det är missvisande då ungdomsböcker oftast passar alla åldrar!) men sen läser jag ju en del klassiker också. Så där kan jag nog inte välja.

Serier eller singlar?
Jag föredrar att läsa serier! I alla fall om det är riktigt bra böcker och om författaren lyckas hålla samma kvalité genom hela serien :)

Hund-öron eller bokmärken?
Aldrig hund-öron! Aldrig någonsin, usch jag ryser..

Knäcka bokryggen eller knappt öppna boken? 
Jag är jätte rädd om alla mina böcker och de flesta är i riktigt gott skick! (med undantag för de som fick följa med mig på stranden i Thailand kanske..) Men jag skulle nog inte gå så långt som att knappt öppna boken, jag läser nog normalt (?)

Låna eller köpa?
Jag köper i stort sett alltid mina böcker! Undantaget är som jag nämnt tidigare, kurs litteratur som jag inte planerar att läsa igen (hoppas inte mina kursledare läser detta haha). Jag gillar att kunna läsa böckerna igen och igen och igen :) Dessutom så har jag sånt avsky för böcker med hund-öron eller fläckar i att jag får svårt att koncentrera mig när jag läser lånade böcker.

Bokaffär eller online?
Jag beställer allt som oftast böcker, lättare, billigare och större utbud!

Fiktion eller icke-fiktion?
Jag läser nästan bara fiktion (förutom min kurs litteratur då).

Fantasivärld eller verkliga livet problem?
Svaret kommer här alltid att bli fantasy! Vem orkar läsa om verkliga livet problem? De har man väl fullt av själv eller? ;)

Kindle, iPad eller annan?
Jag har faktiskt ingen läsplatta alls, funderar på att skaffa mig en till skolan men vet inte riktigt än..

Tegelsten eller kort och gott?
Jag älskar tegelstenar, det värsta som finns är när en riktigt bra bok tar slut! När det börjar krypa över 1000 sidor så måste boken vara riktigt bra för att jag ska fortsätta, jag vill inte slösa min tid på 1000 dåliga sidor om det finns 400 bättre sidor om ni förstår vad jag menar.

Romantik eller action?
Jag älskar romantik, men då måste det verkligen vara välskrivet! Och sen får det gärna finnas lite action i för spänningens skull, så lite blandat tack!

Uppkrupen i soffan eller glassa i solen?
Jag läser väldigt sällan på stranden, jag hittar bara inte något bekvämt sätt att ligga på haha! Men i soffan är helt oslagbart, jag tar gärna med mig täcket ut i soffan, gör en kopp te (oftast får jag sällskap av mina katter som lägger sig på mina ben och vid sidan av mitt huvud) och flyr till en ny värld!

Läsa recensionen eller avgöra själv?
Jag läser sällan hela recensioner men jag tittar väldigt ofta in på andra bloggar för att få boktips, då tittar jag bara på vad andra läsare tycker om helheten, jag letar alltså efter ett slutbetyg av något slag. Jag vill nog avgöra själv!

Zombies eller enhörningar? 
Jag älskar skräck! men.. enhörningar låter ju väldigt romantiskt! Det går helt enkelt inte att välja här.

Någon mer som har gjort den här enkäten? Länka gärna till era inlägg i så fall så att jag får läsa era svar! :)

2 kommentarer:

  1. Haha, håller med om det där med vardagsproblem. Vem tusan har lust att läsa om sådant en själv måste lida igenom varje dag?!
    Brist på inspiration som jag har lånade jag denna enkät och svarade på min blogg :)
    http://skuggornasdotter.wordpress.com/2013/02/05/en-tisdagsenkat/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låna på! Enkäter är ju toppen! :D Haha ja men precis, av vardagsproblem har jag så att det räcker och blir över, tack! :)

      Radera