söndag 5 maj 2013

Recension: Dagboken av Nicholas Sparks!

Titel: Dagboken
Författare: Nicholas Sparks
Antal sidor: 244
Serie: -
Utgavs: Juli 2012
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Handling:
En man och en kvinna sitter på en bänk. Han har en dagbok i sitt knä och läser för henne; han läser en historia om kärlek.

Fjorton år tidigare träffade han flickan han aldrig kunnat glömma. Nu har Noah återvänt hem till North Caroline efter andra världskrigets terror, och han tänker på Allie som fick honom att inse att kärlek vid första ögonkastet faktiskt är möjligt. De var unga, passionerade - och kom från olika världar. Han är fattig, hon är rik. Kanske hade historien kunnat sluta där. Men så återvänder Allie. Förlovad med en framgångsrik man och med bröllopet runt hörnet är det något hon måste fråga Noah om. 

~ * ~

Jag måste tyvärr börja med att säga att detta inte blir en helt rättvis recension. Trots att boken är kort hade jag svårt att komma in i den, läslusten var inte på topp, skolan höll på att begrava mig levande och lite sånt (ni förstår vad jag menar). Så om ni vill ha en helt rättvis recension rekommenderar jag tyvärr inte att ni läser vidare.

Jag hade extremt höga förväntningar på Dagboken eftersom att filmen är en favorit. Tyvärr tyckte jag inte riktigt att boken levde upp till mina förväntningar. Jag fick inte läsa så mycket som jag hade velat om förhållandet Noah och Allie hade när de var unga och jag hade lite svårt att känna någon kontakt med Allie tyvärr. 

Trots det så måste jag ändå erkänna att boken är väldigt mysig. Hela historien är faktiskt mysig och visst fällde jag ett par  tårar på slutet. Trots det så hamnar bara boken på snäppet över godkänt. Kanske hade jag för höga förväntningar? Kanske var historien bara inte så passionerad som jag hade hoppats på.. Jag vet faktiskt inte, jag vill dock ändå rekommendera boken till den som är suger på lite mysig söndagsläsning utan för höga krav och förväntningar!

+ Historien, väldigt mysig!
- Karaktärerna? Jag vet inte, jag känner bara inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på.

Någon mer som blev lite besviken på Dagboken? Någon mer som tror att det kan bero på att filmen är så fantastisk? 

8 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken men älskar filmen. Gråter som en tok varje gång jag ser den. Så jag tror jag skippar boken helt om den inte alls var lika bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste tyvärr säga att boken inte alls når upp till filmen.. Det känns väldigt konstigt faktiskt haha! Boken är bara på strax över 200 sidor och jag kände inte riktigt att det var nog för att bygga upp en sån fantastiskt passionerad kärlekshistoria? Nej jag tycker inte att du går miste om något.

      Radera
  2. Jag har inte läst boken, men tycker jättemycket om filmen. Och nu känner jag mig väl inte så sugen på att läsa den heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha usch känner mig helt hemsk som förstör för alla! Jag hade bara så höga förväntningar eftersom att jag, precis som du, tyckte mycket om filmen..

      Radera
  3. Det är kanske som med A walk to remember. Det är också en mysig och gripande historia, men filmen berättar historien mycket bättre än boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan jag verkar helt ha missat din kommentar! Jag ber om ursäkt! Jag gillade också filmen betydligt mer än boken tyvärr, men lite roligt ändå för det är verkligen tvärtemot hur det brukar vara :)

      Radera
  4. Jag vill läsa boken. Min pappa ska köpa den. Jag har även en blogg där jag skriver om böcker. Men jag vill ändå läsa boken. Så oroa dig inte. Du har inte förstört för mig.

    Man kan även besöka min blogg. Den heter bokklubben.devote.se hoppas ni besöker den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du gillar boken mer än vad jag gjorde då! :)Jag ska definitivt titta in på din blogg! :)

      Radera