söndag 30 juni 2013

Recension - De odödligas regler av Julie Kagawa

Titel: De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Antal sidor: 459
Serie: Edens blod #1
Utgavs: Maj 2013
Recensionsexemplar: Ja, tack till Harlequin!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

I en framtida värld styr vampyrerna. Människorna är föda. Och en person kommer att söka efter nyckeln till mänsklighetens räddning. 

Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten. 

Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne, vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen. 

Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna. Hon ger sig i lag med en tärd grupp människor som är på jakt efter en legend med ett botemedel mot den sjukdom som dödat nästan hela mänskligheten och skapat de rabiata, de galna varelser som hotar både människor och vampyrer. Och snart måste Allie bestämma sig för vad och vem hon skulle kunna dö för. 

~ * ~

Jag hade väl inga jätte höga förväntningar på De odödligas regler och det var nog tur. Boken får ett okej som mest. Jag hade väldigt svårt för att känna någonting för karaktärerna och såhär i efterhand har jag till och med svårt att komma ihåg hela berättelsen. 

På sina ställen måste jag väl erkänna att den var spännande, speciellt mot slutet. Men flera gånger var det som om jag glömde bort vilken bok jag höll på att läsa.

Kommer jag att läsa fortsättningen? Kanske, slutet var ändå riktigt spännande och en del av mig är självfallet nyfiken på hur det kommer att gå nu. Men uppföljaren kommer inte att ha hög prioritering. 

+ Slutet och upptrappningen, boken blev mer och mer spännande. 
- Svårrelaterade karaktärer och stundvis tråkig handling.

Vad tyckte ni om De odödligas regler? Jag inser att min recension blev jätte negativ och jag vill ändå poängtera att den inte var värdelös, den levde bara inte upp till de resterande böckerna jag har läst den senaste tiden. 

3 kommentarer:

  1. Höh, hur kan du inte älska den?
    Det är definitivt en av de bästa böcker jag läst, och med det menar jag inte att jag läser tråkiga och dåligt böcker, utan att denna faktiskt var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja jag är ledsen men den föll inte riktigt mig i smaken :P

      Radera
  2. Höh, hur kan du inte älska den?
    Det är definitivt en av de bästa böcker jag läst, och med det menar jag inte att jag läser tråkiga och dåligt böcker, utan att denna faktiskt var väldigt bra.

    SvaraRadera