Recension: Bågens mästare av Conn Iggulden!

Titel: Bågens mästare
Författare: Conn Iggulden
Antal sidor: 399
Serie: Andra delen i en serie med uppföljaren Bergens väktare
Utgavs: Juni 2009
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Djingis khan är de förenade till en styrka. En armé som Djingis beslutar sig för att vända mot en gemensam fiende - det stora kinesiska riket. Den oändliga Gobiöknen och ogenomträngliga berg bäddar för umbäranden men den största utmaningen blir att besegra kinesernas överlägsna krigskunskaper och sofistikerade civilisation.

Bågens mästare är lika mycket en berättelse om en ung krigare som blivit vuxen som en skildring av en befälhavare över tusentals - den store erövraren!

~ * ~

Bågens mästare tog längre tid än förväntat att läsa ut, varför är jag inte helt säker på. Det skulle kunna bero på att det är så sjukt mycket att läsa i skolan att jag inte riktigt har kännt någon större läslust när jag väl har kommit hem. Men ändå tror jag mest att det beror på att jag är aningen besviken på boken. Jag hade ju som sagt extremt höga förväntningar på serien om erövraren efter att ha läst Kjesarserien.

Första boken, Stäppens krigare, levde helt upp till mina förväntningar men uppföljaren blev tyvärr lite långtråkig. Språket är fortfarande oklanderligt, karaktärerna levande och själva handlingen är också spännande. Men någonstans var boken lite för enformig för att fånga mig totalt, det tog ett bra tag innan jag fastnade och jag har högre krav än så på en bok skriven av en så duktig författare.

Trots det är det faktiskt en välskriven bok och besvikelsen kan mycket väl bero på att jag inte riktigt var på humör för den typen av bok (någon som känner igen känslan av att börja läsa en bok bara för att sedan komma på att man är sugen på att läsa något helt annat?). Jag får nog lägga Iggulden till sidan lite och fortsätta serien när andan faller på för att göra resten av böckerna rättvisa :)

Handling: 4/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 5/5