onsdag 22 februari 2012

Recension: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen!

Titel: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Författare: Sara Gruen
Antal sidor: 367
Serie: -
Utgavs: April 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Jacob Jankowski pratar sällan om dem, men minnena lever fortfarande inuti hans nittioåriga kropp. Minnen av honom själv som en ung man, av ödet kastad upp på ett skraltigt tåg som var hem åt Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

För Jacob var cirkusen både en räddning och en förbannelse. Han hamnade där av en slump. Föräldralös och utfattig hade hans liv inget mål innan han slungades med på detta udda tåg, och i början av den stora depressionen var alla i denna tredjeklassens cirkus lyckliga över att ha ett jobb över huvud taget.

Marlena, cirkusens prima ryttarinna, var där för att hon blev kär i fel man, den stilige djurtränaren med ett grymt sinne. Och elefanten Rosie var där som den nya attraktionen som skulle rädda cirkusen. Men tyvärr hade Rosie inget som attraherade, hon kunde inte ens dresseras. Banden som växte mellan denna osannolika trio byggdes av kärlek och tillit, och var till slut deras enda hopp om överlevnad.



~ * ~

Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow har stått på min önskelista sedan filmen hade premiär på bio så ni kan föreställa er min lycka och förvåning när den dök upp på min lista över kurslitteratur! Som om inte det vore nog så skulle den läsas inom en väldigt snar framtid så jag lade Iggulden på hyllan och kastade mig in i boken Sara Gruens spännande cirkusvärld! :)

Jag hade inga speciella tankar om varken boken eller filmen egentligen (jag hade dessutom sett filmen två dagar innan jag började läsa boken, men det gjorde ingen större skillnad.) I vilket fall så blev jag positivt överraskad och fick även tillbaka mitt lässug :) Sara Gruen har lyckats beskriva flera karaktärer riktigt trovärdigt och får mig verkligen att önska att även jag fick åka med cirkusen, eller iallafall fick ha en en egen elefant!

Boken är lättläst men ändå otroligt gripande och framförallt spännande. Rekommenderas varm till alla åldrar :)

Handling: 4/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 5/5
Omslag: 4/5

Betyg: 4/5

Någon annan som har läst Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow? Vad tyckte ni? :)

2 kommentarer:

  1. Tyckte också väldigt mycket om den. Som du säger så är den lättläst vilket är otroligt skönt då jag trodde att språket skulle vara lite gammaldags men nej då, var så lätt och smidig läsning att den tog slut efter någon dag bara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också överraskad över hur lättläst den var! Vilket var ganska skönt då handlingen i övrigt var ganska rå :) Men en riktigt bra bok faktiskt!
      Kram

      Radera