onsdag 9 januari 2013

Med kallt blod av Truman Capote!

Titel: Med kallt blod
Författare: Truman Capote
Antal sidor: 472
Serie: - 
Utgavs: November 1966

Den 15 november 1959 mördas den förmögne farmaren Herb Clutter, hans hustru, hans sjuttonåriga dotter och femtonåriga son på Clutters gård i Västra Kansas.
När man hittar dem är de omsorgfullt bundna och har skjutits i huvudet från nära håll. Herb Clutter var en man utan fiender, och känd för att aldrig ha kontanter, varken på sig eller hemma. Motivet till mordet är oförklarligt.
Den 30 december arresteras i Las Vegas de nyligen frigivna straffångarna Dick Hickock och Perry Smith för mordet på familjen Clutter. Drygt fem år senare, den 14 april 1965, hängs de i Kansas statsfängelse.
Dessa data markerar de yttre riktpunkterna i ett massmord som framstår som lika oundvikligt som meningslöst. Med kallt blod växer från en skildring av individuella öden till en bild av skoningslösa sociala mekanismer i det amerikanska samhället, likväl igår som idag.


Okej så här kommer årets första recension och inte alltför förvånande så är det en bok som jag läste i skolan :) Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på den här boken.. Jag läste någonstans att det var Amerikas mest sålda bok år 1966 så jag antog väl att den skulle vara väldigt spännande?

Såhär efteråt är det jätte svårt att skriva någonting om boken, i början tyckte jag att den var både intressant och spännande, sen var den riktigt seg ett bra tag och sen blev den spännande igen. Totalt tyckte jag väl att den var okej, det som eventuellt kan ta den över okej är att det är en sann historia och att författaren ägnade sex (!) år till att samla information och till och med besökte mördarna i fängelset för att ta reda på all fakta. Sånt tycker vi om! :) 

Sammanfattningsvis så är det en rätt så spännande bok som faktiskt ger en förvånansvärt objektiv bild på både familjen som mördades och mördarna. För att vara en skolbok överträffade den mina förväntningar men annars hade jag nog aldrig läst den. Vill ändå rekommendera den i "allmänbildningssyfte". 

+ Den tid författaren lagt ner på att få all fakta och att ge en såpass objektiv bild av en händelse som chockade USA 1966. Hyfsat spännande också.
- Aningen seg och ibland så framställs den mördade familjen lite för "amerikanskt", alltså lite överdrivet med hela den perfekta familjebilden. 

* Visste ni att Truman Capote skrev klassikern "Breakfast at Tiffany's"?

Någon annan som har läst boken? Någon som tyckte bättre/sämre om den än vad jag gjorde? :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar