onsdag 13 mars 2013

Recension: Beautiful Darkness av Kami Garcia & Margaret Stohl!

Titel: Beautiful Darkness
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Antal sidor: 503
Serie: Beautiful Creatures serien
Utgavs: September 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus


Handling från adlibris:
There were no surprises in Gatlin County. At least, that's what I thought. Turns out, I couldn't have been more wrong.
Ethan Wate used to think Gatlin, the small Southern town he had always called home, as a place where nothing ever changed. Then he met mysterious Lena Duchannes, who revealed a secret world where a curse has marked Lena's family of powerful Supernaturals for generations. 


~ * ~

Jag gillade verkligen Beautiful Creatures, den var eventuellt lite seg på vissa ställen och jag tyckte inte att jag fick någon relation med Lena men jag hade väldigt höga förhoppningar inför uppföljaren eftersom att det kändes som att den första var någon form av prolog för vad som skulle komma.

Jag hade rätt! Beautiful Darkness är fantastisk, språket är lika bra som i Beautiful Creatures, jag älskar fortfarande syd dialekten och miljön är lika bra beskriven. Beautiful Darkness ökar dock dramatiskt i spänning och handling. Först var jag rädd för att det skulle vara ännu en uppföljare där dröm paret gör slut och alla är olyckliga genom hela boken, men så var det verkligen inte. Jag älskar att både Ethan och Lena gör val som känns oväntade, jag älskar att Ethan har en liten flört och jag älskar att han ändå aldrig ger upp hoppet om Lena! En karaktär som definitivt växte under bokens gång var Ridley, jag undrar om inte hon är min nya favorit? 

Spoiler varning! (markera för att läsa)
- Jag ÄLSKAR att Link blev en incubus! Fantastiskt att han blev övernaturlig samtidigt som Ridley blev dödlig!
- Vilket slut! Blir Ridley ond igen? Får man verkligen lov att avsluta en bok på det viset?!dödlig!

Spänningen byggs upp under den första delen av boken och under de sista 300 sidorna går den inte att lägga ner, jag sträckläste den sista halvan på en dag! Mystiken, miljön, karaktärerna och framförallt magin skapar en värld som jag inte vill lämna.

+ Karaktärerna, handlingen och magin! Jag beundrar sättet Garcia och Stohl låter sina karaktärer utvecklas, det låter verkligen läsaren få en relation till varje karaktär. Magin blir dessutom bara bättre och bättre!
- Jag tyckte inte att jag hittade något negativt denna gången, Beautiful Darkness var full av spänning och väldigt lätt att komma in i. 

Jag fick hem ett recensionsexemplar idag så därför får Beautiful Chaos vänta lite, men jag måste nog erkänna att det är med sorg i hjärtat då slutet var helt ofattbart! Någon mer som har läst Beutiful Darkness? Tyckte ni också att den var bättre än Beautiful Creatures? Är Beautiful Chaos lika bra? :)


6 kommentarer:

  1. Ser verkligen fram till när boken kommer ut på Svenska! Din Recension har verkligen fått min längtan efter nästa del i serien att förstärkas!

    Vet du när boken kommer ut på Svenska???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt! Jag tyckte verkligen att uppföljaren var bättre än den första så du har definitivt något att se fram emot ;)

      Jag vet faktiskt inte när den kommer på svenska, Beautiful Creatures kom ju ut ganska nyligen så det dröjer säkert ett par månader.. Så fort jag får reda på något så skriver jag ett inlägg! :)

      Radera
  2. Åh, det bådar gott för jag är också sugen på att fortsätta med serien! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätt fortsätt! :) Jag tycker bara att den växer, hade det inte varit för mitt senaste recensionsexemplar hade jag fortsatt med den tredje boken genast!

      Radera
  3. Hej!:)
    Jag har precis beställt den andra boken beautiful darkness. Den första boken var såååå bra, jag läste ut den på två dar. Men beautiful darkness har inte översätts till svenska än och gör inte der förrens september och så lång orka jag inte vänta, så jag måste läsa den på engelska vilket är lite synd. Men var det en svår engelska för en 13 åring att läsa?
    Taksam för svar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vilken svår fråga, engelskan var väl inte helt lätt men jag tror att du fixar det! Det gäller bara att inte fastna på ord man inte förstår, om man fortsätter att läsa förstår man oftast sammanhanget! :)
      Lycka till!

      Radera