måndag 6 maj 2013

Book Sacrifice Tag!

Hihi det dröjde inte länge innan söta Rebecka kom till min undsättning och taggade mig! Tack :)

1. En överskattad bok.
Vi börjar med Zombieapokalyps! Låt oss säga att du är i en bokhandel, kollar runt bland bokhyllorna, när BAM! Zombie attack. Ett meddelande i högtalarna berättar att militären har upptäckt att zombiernas enda svaghet är överskattade böcker.
Vilken bok kastade, med vetskap om att det är en väldigt hypad bok (för att vara säker på att det ska fungera), skulle du kasta på dem?

Svaret är enkelt åh så enkelt.. Tretton skäl varför! Jag skulle nog kasta varenda upplaga jag kunde hitta av den boken. Usch och fy vad jag fick släpa mig igenom varje sida.




2. En uppföljare.
Låt oss säga att du precis lämnat frisören med en fantastisk ny frisyr och BOOM: kratfigt skyfall, du har aldrig sett sånt regn i hela ditt liv.
Vilken uppföljare är du villig att offra som paraply för att skydda dig själv?

Hmm.. Här är svaret lite klurigare! Jag brukar som regel faktiskt tycka om uppföljare och den senaste tiden har uppföljarna varit bättre än den första boken. Mitt svar får nog bli Libba Brays Längtans rike! Det är helt klart en bok jag hade klarat mig utan.






3. En klassiker.
Låt oss nu säga att du sitter på en föreläsning och din lärare pratar oavbrutet om hur en klassiker förändrade världen, hur den revolutionerade litteraturen och du blir så trött på det att du kastar klassikern rakt i ansiktet på hen för att vet du vad? Den här klassikern är bara idiotisk och är värd all kvarsittning bara för att visa alla hur du känner.
Vilken klassiker kastade du?

Jag brukar definitivt gilla klassiker, men det finns en som jag tvingades ta mig igenom i skolan. En som jag med glädje inte bara skulle ta  lite kvarsittning för att få kasta på någon, utan kanske rent av sitta av en tid i fängelse för att få lov att kasta på läraren som tvingade på mig den.. Mörkrets hjärta, den här speciella utmärkelsen går till dig!


4. Sämsta boken i ditt liv!
Tänk dig att du kikar runt bland bokhyllorna i biblioteket när BAM, växthuseffekten exploderar och hela världen har frusit till is utanför. Din pappa ringer och säger att din enda chans till överlevnad är att bygga en eld.
Vilken är den första bok som du springer och hämtar för att bränna, vetandes att du inte kommer må särskilt dåligt över att bränna den trots allt?

Jag hade sprungit till hyllan M, letat upp Ian McEwan och dragit ner hans samtliga verk! Jag hade börjat med Försoning och fortsatt med Kärlekens raseri. Jag fattar verkligen inte varför han är så hyllad, för mig var hans bok bara märklig och kass. Filmen hade fått följa med i brasan!



6. En karaktär som du skulle förklara som häxa.
Vi tar ett hopp bakåt i tiden, häxjakten är i full fart under 1500-talet i Sverige. Människor avrättas som varulvar eller häxor åt både höger och vänster. Med oss har vi ett antal bokkaraktärer när vi plötsligt blir anklagade för häxeri. De misstänker att det finns en häxa/varulv i vårt gäng, men de vet inte vem.
Medvetandes om att domen för häxeri är antingen vattenprovet eller att brännas på bål, vem av dessa karaktärer hänger du ut som häxa?

Nu du Dolores Umbridge ska du äntligen få det du förtjänar, du vedervärdiga människa. Svaret är kort och gott Dolores Umbridge från Harry Potter och Fenixorden. Jag hade inte ens mått dåligt av att se henne brinna (inbitet Harry Potter fan, döm mig inte för hårt.)


7. En bok som fått dig att kassera en hel genre.
Något försöker att bryta sig in i ditt hus. Det visar sig vara ett monster som får energi från böcker som får dig att tappa tron på en hel genre. Den överlever alltså av att när en bok är så pass dålig att du aldrig vill läsa en sådan bok i en liknande genre igen. Du måste snabbt välja ut en bok som ger den sådan energi och förstöra den.
Vilken bok har du läst, som var så pass dålig att du inte vill läsa en annan bok i samma genre, slänger du i elden?

Jag har faktiskt aldrig läst en bok som är så dålig att jag vill sträcka mig till att förkasta en hel genre. Dock är jag inte sådär överdrivet förtjust i deckare, men det beror inte på en enskild bok utan mer på att jag tycker att deckare är förutsägbara.

4 kommentarer:

  1. Jag kunde ju ha taggat dig ju! Men nu vet jag att du alltid är redo för utmaningar till nästa gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men varför gjorde du inte det då?! :D Haha skämt å sidor så tagga mig genast nästa gång, jag fullkomligt älskar utmaningar och enkäter! :)

      Radera
  2. Det var så lite så! Har inte läst Harry Potter ännu, men jag håller med om Dolores! Plågan i filmerna räcker väl för att börja ogilla henne! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men verkligen! Usch vad jag avskyr den människan.. Tack igen för taggen! :)

      Radera