söndag 12 maj 2013

Recension: Noras val av Becca Fitzpatrick!

Titel: Noras val
Författare: Becca Fitzpatrick
Antal sidor: 317
Serie: Fallen ängel #3
Utgavs: Maj 2012
Recensionsexemplar: Ja, tack till B Wahlströms!

Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Handling:
Nora vaknar upp på en kyrkogård utan att veta hur hon hamnat där. Hon minns inget av att ha varit kidnappad, men snart inleds en intensiv jakt på vad som hänt.
Vad är det för svarta "hallucinationer" Nora får och vad är det hennes familj och vänner försöker mörka när de uppmanar henne att inte titta bakåt?
Jakten på hennes kidnappare utvecklas allt mer till en kamp för att stoppa en man som har makten att krossa allting som Nora och Patch har kämpat för - och deras kärlek - för evigt!


~ * ~

För tredje gånger får jag alltså äran att följa med i Noras och Patchs värld. Jag insåg inte riktigt hur mycket jag hade saknat dem både för ens efter det första kapitlet.

Fitzpatrick fortsätter alltså sin fantastiska historia. Jag har läst många negativa recensioner som skriver att boken saknar spänning eftersom att vi får läsa vad som händer i starten medans Nora inte minns någonting. Jag håller dock inte med. Jag gillar att få lov att följa Noras jakt efter sitt minne, sin identitet och sina förlorade månader. Jag gillar att hon återförenas med Patch och att hon blir kär i honom på nytt! Jag gillar hela konceptet helt enkelt :) Visst hade det kunnat vara lite mer spännande om vi fick reda på vad som hade hänt i slutet av boken men det här fungerade helt klart. 

Språket är precis som i tidigare böcker fängslande och målande. Karaktärerna är fortfarande lätta att relatera till och att tycka om. Speciellt gillar jag utvecklingen Marcie gör! Och sist men inte minst så är Nora och Patchs kärlek inte mindre än underbar :)

+ Handlingen, karaktärerna och språket! Slutet är dessutom så otroligt bra, jag måste ha sista boken genast!
- Prologen kunde ha varit en Epilog.

Jag vill ändå starkt rekommendera boken till alla som gillar YA böcker med övernaturlig kärlek. 
Tack igen till B Wahlströms!

Vad tyckte ni om Noras val? Någon som har hunnit läsa den sista - Änglarnas kamp - än? :)

8 kommentarer:

  1. Läste den sista och var inte stormförtjust tyvärr :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej! Jag blir väldigt besviken om den avslutande delen är dålig..

      Radera
  2. Har precis lagt beställning på sista! Ska passa på att läsa om de tre första i väntan på den =)
    Gillar dessa böcker starkt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Fallen ängel serien extremt mycket! :D Väntar också ivrigt på den avslutande delen! :D

      Radera
    2. Jag ska gå till biblioteket nån dag och se om jag hittar Änglarnas kamp där. Gillar serien och vill veta hur det slutar :)

      Radera
    3. Så skönt att det finns folk som är eniga med mig! :D Jag läser så mycket negativt om serien men jag gillar den verkligen! :)

      Radera
    4. Syrran kunde inte hålla sig utan köpte den på engelska förra året! Hon sa att sista boken är jätte bra! =)

      Radera
    5. Nu längtar jag bara ännu mer! Jag har så svårt att komma in i boken jag läser nu eftersom att jag är kvar i Fallen ängel serien, vill läsa avslutningen genast :)

      Radera