tisdag 25 juni 2013

Recension - Alice i Zombielandet av Gena Showalter!

Titel: Alice i Zombielandet
Författare: Gena Showalter
Antal sidor: 427
Serie: Berättelsen om underlandet #1
Utgavs: Maj 2013
Recensionsexemplar: Ja, tack till Harlequin!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Hon kommer inte att ge sig förrän varenda zombie ligger i sin grav. För alltid. 

Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta. 

Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt. 

För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cola har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna. 

~ * ~

Ännu en bok jag hade extremt höga förväntningar på (jag vet, det är inte rättvist men ärligt nu - Alice i Zombielandet, hur fränt låter inte det?!) som också lyckades leva upp till mina förväntningar! Är det inte bara fantastiskt?

Alice förlorar alltså hela sin familj i en bilolycka och i samma olycka inser hon också att zombies finns, och inte nog med att de finns de är ute efter henne. Hon flyttar till sina morföräldrar och börjar på en ny skola, får nya vänner och allt som hör till en flytt. Det är i den nya skolan som hon träffar killen med stort K, Cole! 

Jag måste säga att Alice i Zombielandet, trots mina höga förväntningar, var så otroligt mycket bättre än vad jag hade kunnat hoppas på! Är det ens möjligt tänker ni säkert nu? Svaret är ja, det är möjligt! Jag relaterar till Alice redan på första sidan, jag gråter med henne när hennes familj dör, jag blir upprymd när hon träffar Kat och jag blir fnittrig och pirrig när hon ser Cole. Jag älskar hela Zombievärlden som Showalter så engagerat och omsorgsfullt har byggt upp. Alice i Zombielandet innehåller både Zombies (av den riktiga sorten, ni vet läskiga, ruttna, stinkande typer) och farlig kärlek - det är helt enkelt mer än man kan begära av en bok! 

Egentligen vet jag inte om jag klarar att skriva om Cole, nu vet jag att jag har förälskat mig i ett antal bad boys karaktärer den senaste tiden (*Host Trevor.. Jace *Host) men det kan inte hjälpas. Cole är egentligen den perfekta blandningen av de båda ovanstående! Han är hemlig, skicklig och mystisk som Jace (The Mortal Instruments) och han är farlig, har temperament och fysik som Trevor (Underbara helvete), inser ni då hur perfekt han är!? 

Detta är kort och gott ännu en fantastisk bok som jag bara vill läsa mer av! Uppföljaren kommer att heta Through the Zombie Glass och kommer ut på engelska i september och jag som än en gång hade tänkt att vänta på översättningen får tänka om och förhandsbeställa uppföljaren samma dag som det går.. Suck.. Alla dessa fantastiska böcker och deras uppföljare kommer att ruinera mig! 

+ Zombierna! Ruttna, stinkande, dumma och fantastiska! Alice & Cole, jag ÄLSKAR deras relation och deras kemi!
- Åh det enda negativa är att jag läste ut boken på en dag, jag behöver mer! Nu. 

Tack igen till Harlequin för ett mycket lovande bok-paket! 

Vad tyckte ni om Alice i Zombielandet? Är någon lika frälst som jag?  Kommer ni att vänta på översättningen eller kommer ni att läsa uppföljaren på svenska? Åh snälla jag behöver någon att diskutera med! :)

4 kommentarer:

  1. Först gillade jag den inte så mycket, seeen så! Har nyss läst ut den jag med! :)
    Din recension är jättebra, gillar hur du lyckas skriva hur mycket som helst utan att spoila något. Hur lyckas du?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den toppen?! :) Tack så mycket va gulligt av dig! :) Haha jag vet inte riktigt, jag försöker att fokusera på vad jag gillar med boken och i författarens språk istället för detaljer i handlingen :)

      Radera
  2. Jag älskade boken! Jag tror dock inte jag kommer kunna hålla mig till augusti 2014 utan lär nog köpa den på engelska när den kommer ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan inte jag heller! Jag kommer också att läsa den på engelska direkt när den kommer ut! :D

      Radera