tisdag 25 juni 2013

Recension - Stad av Skuggor av Cassandra Clare!

Titel: Stad av Skuggor
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 526
Serie: The Mortal Instruments #1
Utgavs: Juni 2013
Recensionsexemplar: Ja, tack till Bonnier Carlsen!

Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig i natten och skuggorna. Här finns demoner, vampyrer, varulvar, trollkarlar, älvor, skönhet, skräck och passion.

Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. 

Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ur på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. 

Det är om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst.. 

~ * ~

Egentligen så skulle jag vilja börja med att hylla det otroligt snygga omslaget som glittrar och gör att hela jag känner mig pirrig som en nyförälskad tonåring men jag gjorde nog det tillräckligt i mitt tidigare inlägg så jag hoppar direkt till innehållet!

Clary blir presenterad för en helt ny sida av New York när hon plötsligt stöter på tre skuggjägare som så småningom också hjälper henne att hitta sin kidnappade mamma. Världen är otroligt bra beskriven, jag får lite Harry Potter känsla! Och det är ett otroligt högt betyg. Det finns liksom en gömd värld inunder världen som vi vanliga mondäner (människor) känner. Jag älskar det konceptet!

Clare har byggt upp boken fantastiskt fint, allt ifrån den hemliga världen som egentligen ligger precis framför oss, de mystiska karaktärerna med otroligt starka personligheter, spänningen när de söker efter Clarys mamma och självklart stöter på problem på vägen, relationerna som växer fram mellan karaktärerna och till sist.. slutet! 

Slutet vill jag helst inte prata för mycket om, delvis för att jag inte vill spoila och delvis för att jag får en häftig lust att bryta mig in på Akademibokhandeln och stjäla uppföljaren såhär klockan 23:30.. Jag hade tänkt att jag skulle vänta på att uppföljaren översätts men det har Clare minsann sett till att jag inte kan göra, så tack för det! 

Men allvarligt nu, om ni av någon anledning har missat Stad av Skuggor så läs den genast! Det är en upplevelse utöver det vanliga, jag vill inte lämna Clary och jag vill definitivt inte lämna Jace. Stad av Skuggor är en av de bästa böckerna jag har läst i år - utan tvekan! 

+ Karaktärerna, handlingen, karaktärernas väldigt välskrivna personligheter och sist men inte minst deras relationer!
- Jag vill gärna skriva slutet men inte för att det är dåligt. Enbart för att jag inte vill vänta på att läsa mer!

Tusen tack än en gång till Bonnier Carlsen som gav mig denna makalösa läsupplevelse! 

Vad tycker ni om The Imortal Instruments serien? Jag antar att det finns fler som känner sig lika besatta som mig?! Är uppföljaren lika bra som den första? Vart ska jag ta vägen med alla tankar och känslor?! :)

4 kommentarer:

  1. Jag tycker också väldigt mycket om den här boken och vet inte heller om jag kan vänta på den svenska översättningen av del två. Vill läsa mer nu, och längtar även filmen som kommer i augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag längtar också efter filmen! Jag har börjat bearbeta min sambo redan nu så jag hoppas innerligen att han följer med mig på premiären! :) Jag kommer antagligen att beställa fortsättningen på serien redan i sommar :)

      Radera
  2. Hej från förlaget!
    Det är många som hört av sig till oss och längtar efter del 2 på svenska. Och vi är jätteglada att kunna berätta att den kommer i oktober istället för november! Lite kortare väntan alltså ...

    SvaraRadera