fredag 16 augusti 2013

Recension - City of Ashes av Cassandra Clare!

Titel: City of Ashes
Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 411
Serie: The mortal instruments #2
Utgavs: Juli 2008
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

With her mother in a coma and her father hell-bent on destroying the world, Clary is dragged deeper into New York's terryfying underworld of werewolves, demons and the mysterious Shadowhunters. Discovering the truth about her past was only the beggining, now Clary must save the world from her own father - the rouge Shadowhunter Valentine. With two of the Mortal Instruments at hus command, Valentine is assembling an army of Demons to wage war on the council of Shadowhunters and Destroy them once and for all. As the battle begins, Clary must face her darkest fears - and come to terms with her feelings for a boy she wishes wasn't her brother. 

~ * ~ 

City of Ashes är uppföljaren till City of Bones (Stad av skuggor) som jag läste på svenska. Språkskiftet gynnade varken mig eller boken men nu kommer jag att fortsätta med serien på engelska så nu blir det nog lättare! 

Jag hade extremt höga förväntningar på City of Ashes, speciellt efter slutet på Stad av Skuggor som var helt totalt ofattbart. City of Ashes lyckades dock inte helt och hållet leva upp till mina förväntningar. Stundvis var den så ofattbart spännande att jag höll på att komma försent till jobbet och stundvis var den bara.. Jag vet inte riktigt, seg? Händelselös? Nej det blir fel, men den höll ingen jämn spänningsnivå.

Trots detta är det en av de bästa böckerna jag läst i år, när den var spännande var den verkligen olidligt spännande! Jag vill bara ha mer av Jace och Clary! Kommer de någonsin lyckas ha en bra relation? Jag hade velat läsa så mycket mer om dem. Simon (som verkligen inte var min favorit karaktär innan en viss händelse i boken) hade jag också velat läsa mer om. Det händer något riktigt stort med honom som tyvärr inte får tillräckligt med plats.

Dock har jag kommit att älska Valentine (bara namnet ger mig rysningar) på samma sätt som jag älskar Lord Voldemort. Låter kanske helt vrickat men jag älskar verkligen en riktigt bra beskriven genom rutten karaktär! Finns inget som ger en bok så mycket liv som skurkarna! 

Även City of Ashes slutade riktigt spännande så jag ser riktigt mycket fram emot den tredje delen :)

+ Alla fantastiska karaktärer och allt övernaturligt. Valentine som är ett praktexemplar på en utomordentlig ond karaktär! 
- Hade velat ha lite mer, lite mer Jace & Clary, lite mer Simon och hans nya hemlighet, lite mer av allt smaskigt helt enkelt ;)

Vad tyckte ni om City of Ashes? Någon som inte har läst den än? Ni som har läst alla böcker - Vilken är er favorit? :)

8 kommentarer:

  1. Jag längtar efter den boken! Vill läsa den nu, men har två andra böcker som jag tänkt läsa först. Får nåt att se fram emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en bok kvar att läsa innan jag börjar på den tredje. Jag gillar verkligen The Mortal Instruments! :)

      Radera
  2. Hm, jag kommer nog att vänta med denna tills den svenska översättningen :) Troooor jag i alla fall, om jag kan hålla mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lyckas hålla dig så lyfter jag hatten i beundran ;) Jag lyckades verkligen inte!

      Radera
  3. Om jag måste välja tror jag nog att tredje boken är min favorit. Gillar inte riktigt att Cassandra Clare valde att fortsätta med serien efter den för City of Glass slutade så bra. Jag kommer självklart att läsa klart serien men jag hade varit hur nöjd som helst även om hon slutat efter CoG, även om de CoFA inte var dålig. Hoppas att jag ska ändra uppfattning efter att ha läst CoLS. Älskar ju fortfarande världen och karaktärerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nu känns det som att jag verkligen måste komma igång! :)

      Radera
  4. Har precis läst ut bok 5. Kunde inte sluta. 5 böcker på engelska på en månad. Behöver jag skriva vad jag tycker om dom??? Väntar på bok 6 nu som släpps i april eller så 2014....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt att ta tag i bok nummer tre, får ta mig i kragen när mina recensionsexemplar är utlästa! :)

      Radera