söndag 18 augusti 2013

Minirecension - Divergent av Veronica Roth!

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 362
Serie: Divergent #1
Utgavs: Oktober 2012
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Eftersom att jag har läst Divergent tidigare, fast på engelska så blir det ingen full recension. Vill ni läsa min första recension av Divergent kan ni klicka här.

Jag fick hem både Divergent och Insurgent som recensionsexemplar av Modernista (bilder kommer senare) och eftersom att det är mina favorit böcker ville jag givetvis läsa dem på svenska också! Jag tycker faktiskt att översättningen är riktigt bra! Jag var lite nervös, jag älskar som sagt både Divergent och Insurgent så det var väldigt höga krav på översättaren, det värsta som finns är en bra bok som dras ner av dålig översättning.

Åh Divergent är så fantastisk, jag skulle kunna läsa den om och om och om igen! Men the show must go on så jag fortsätter genast med Insurgent :) Insurgent har jag dessutom inte recenserat förut så där blir det en riktigt recension! Men eftersom att jag läser den på svenska så kommer recensionen först på utsatt recensionsdatum.

Är det någon mer som har läst Divergent både på svenska och engelska? Vad tyckte ni om översättningen? Och en ännu viktigare fråga: Vad tyckte ni om Divergent? :)

1 kommentar:

  1. Jag har bara läst Divergent på svenska, men tänker köpa böckerna på engelska och kommer nog läsa om den då. Jag tycker jättemycket om den boken och när jag är klar med boken jag håller på med nu ska jag läsa Insurgent.

    Sv: Det var roligt att höra/läsa :) jag känner igen mig i det där och har flera påbörjade berättelser som det inte blir nåt av, men som jag ändå inte kan släppa taget om. Jag har börjat skriva ner mina idéer i anteckningsblock och hoppas att det ska utvecklas till nåt mer. Har tyvärr inget bra tips just nu förutom att titta igenom det du skrivit lite då och förhoppningsvis bli inspirerad av det. och fortsätt skriva, även om det är nåt annat. Rätt vad det är så dyker det upp en idé som passar till nåt av det där du skrivit ner tidigare.

    SvaraRadera