torsdag 8 augusti 2013

Recension - Helena av Josephine Angelini!

Titel: Helena
Författare: Josephine Angelini
Antal sidor: 505
Serie: Starcrossed #1
Utgavs: Juni 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.

Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren.

Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte det hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.
Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.

Trots att Helena och Lucas inser att de aldrig kan vara tillsammans, är de krafter som drar dem till varandra ännu starkare. Kan de trotsa det öde som står skrivet i stjärnorna?

~ * ~
Jag har velat läsa Starcrossed i evigheter! När jag fyllde år fick jag ett enormt bokpaket av min sambo (bild och inlägg är på väg) så var hela serien med :) Jag är innerligt glad att jag hade hela serien hemma för böckerna slukades i en rasande takt!

Angelini har verkligen skapat en makalös värld! Jag som är en total sucker för grekisk mytologi jublade över alla detaljer och alla gudar/gudinnor. Karaktärerna är helt fantastiska, de har sådär precis lagom mycket krafter för att det ska bli riktigt spännande men inte så mycket att det liknar en överdriven actionfilm. Det allra bästa (förutom att det är så fullt av grekisk mytologi) är att jag verkligen får en relation med varenda karaktär. 

Helena innehåller verkligen allt, omöjlig kärlek, spänning, otroligt välskrivna karaktärer, fantastiskt detaljerad miljö, stark vänskap, familjedrama, superkrafter.. Ja jag hade kunnat fortsätta i all oändlighet! Åh det är så fantastiskt när man får en ny favoritserie och man vet redan efter första boken att det här kommer att bli en serie man läser om och om och om igen :)

+ Vackert språk, makalösa karaktärer och sist men så absolut inte sist.. All grekisk mytologi! Så underbart!
- Jag gillar verkligen allt med Helena!

Okej så jag vet att jag är sist ut med serien, men ärligt, är den inte helt fantastisk?! :)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker så mycket om den serien :) Angelini har lyckats väldigt bra med att väva in den grekiska mytologin i vår värld och man får lära känn alla karaktärerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det så! Jag håller helt med dig :D

      Radera