måndag 26 augusti 2013

Recension - Insurgent av Veronica Roth!

Titel: Insurgent
Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 381
Serie: Divergent #2
Utgavs: Juli 2013
Recensionsexemplar: Ja, tack till Modernista!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.

Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. Istället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga. 

Tris har förändrats, dels genom sina beslut, men också på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär. 


~ * ~ 

Jag läste Insurgent för första gången på engelska för ganska exakt ett år sedan. Jag hade precis läst ut Divergent och sträckläste Insurgent på en natt. Detta innebär att jag faktiskt inte kom ihåg hur Insurgent slutade (!) 

Insurgent fortsätter precis där Divergent slutade. Tris har nu gjort sitt val och blivit accepterad av sin nya falang och ett krig mellan de fem falangerna knackar på dörren. Jag älskar hur spänningen och intensiteten hålls vid liv genom hela boken, varenda sida är proppfull med nya händelser, oanade vändningar och beslut som är både lyckobringande och ödesdigra. Varje kapitel slutar så spännande att det är svårt att ens hitta en toalettpaus. 

Jag är fortfarande ett stor fan av Tris och Four, dock gör det ont i mig när de ljuger och döljer saker för varandra. Varför kan de inte bara vara ärliga?! Å andra sidan är det ett bra tecken att jag blir så upprörd, Roth har verkligen skapat karaktärer som kryper in under skinnet och fäster sig vid hjärtat på läsarna. 

Slutet är givetvis gastkramande och lämnar läsaren med en ångest och känsla av tomhet som kommer att hålla i sig tills den sista delen kommer ut på engelska i oktober. Hur jag nu ska kunna vänta tills dess.. Ja det har jag inget svar på. 

Ordet älska upprepas en hel del i den här recensionen men det kan inte hjälpas - Jag älskar hur modig Roth är som faktiskt vågar offra viktiga och älskade karaktärer för att hålla berättelsen vid liv! Roth, min hjälte, min idol. Tack för denna gåva! 

+ Handlingen som skulle kunna fortsätta i oändligheten. Spänningen tar aldrig slut, intrigerna tätnar och karaktärerna växer. 
- Insurgent är helt fantastisk och jag kan verkligen inte hitta något negativt alls.

Är det någon som inte har läst Insurgent än? Ni som har läst Insurgent, hur lyckas ni hålla er tills den sista delen kommer ut? Tyckte ni att Insurgent var bättre än Divergent?

4 kommentarer:

  1. Jag ska läsa den snart, längtar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Insurgent är riktigt bra! Du har något fantastiskt framför dig :)

      Radera
  2. Jag läste ut Insurgent för två månader sen och när jag läst klart den var det som om jag ville kasta boken i väggen och gråta en stund. Jag sprang nästan direkt till datorn för att kolla när sista delen kommer ut och när jag såg att det var i oktober så kände jag mig lite lugnare. Men jag har läst andra böcker under tiden och håller koll på trailers och nya stillbilder från filmen, då stillar man sitt behov lite i alla fall. Började läsa Mortal Instruments-serien efter Insurgent och nu sitter jag här och har läst ut alla fem i serien och gråter floder över att sista delen inte kommer förrän i maj. Det är jättelångt till dess!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh din stackare, det är en plåga att behöva vänta på avslutningen i två serier! Om det är någon tröst lider jag också i väntan på den avslutande delen i Divergent serien!

      Radera