fredag 15 november 2013

Recension: Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck!

Titel: Vi måste sluta ses på det här sättet
Författare: Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck
Antal sidor: 334
Serie: -
Utgavs: September 2013
Recensionsexemplar: Ja, tack till Gilla böcker!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Hanna går i tredje ring och drömmer om att flytta till Paris. Jens är tjugofyra och försöker vänja sig vid ett nytt liv. När de ses vid en fullsmockad bardisk blir de nästan osams. När de ses på tunnelbanan hem skrattar de, och när det är dags att skiljas kan Hanna tänka sig att ta en omväg. Hem till Jens. Nästa gång de ses är genom Jens nya jobb, på Hannas skola. 

~ * ~ 

Jens och Hanna stöter på varandra lite överallt, på tunnelbanan, på krogen, i hennes skolkorridor.. Problemet är att de befinner sig på väldigt olika stadier i livet. Jens har precis blivit singel och är dessutom pappa varannan vecka, Hanna däremot ska ta studenten och uppleva Paris med sin bästis. 

Direkt när jag såg titeln och omslaget visste jag att detta skulle vara en mys-bok. Ni vet, den perfekta boken såhär om hösten. En bok som passar som handen i handsken efter en promenad i regn och rusk. En bok man vill ta upp efter att man har kokat en kopp te, dragit på sig raggsockorna och hittat sittgropen i soffan. 

Så vad är då omdömet av höstens mys-bok? Den är mysig, trevlig, trygg, lite rolig och lite känslosam. Är det en fantastisk bok som kommer att vinna priser och hyllas till skyarna? Nej. Men måste verkligen alla böcker vara det? Jag har läst så många negativa recensioner om Vi måste sluta ses på det här sättet, men alla böcker kan faktiskt inte vinna nobelpris. Den här boken duger alldeles utmärkt som en höst-bok! Myskänslan infinner sig, karaktärerna är välskrivna och väldigt verkliga, och personligen så känner jag lätt igen mig i alla de existentiella frågorna från tonåren "är han kär i mig?", "Vågar jag smsa?", "När ses vi igen?"

Jag gillar Hanna & Jens! Jag hade önskat lite fler misstag. Ibland blir det lite väl sötsliskigt. Men det är okej på något vis. När det är blåsigt och ruskigt ute. När tidningarna svämmar över av skottlossningar. När naturkatastrofer totalt demolerar hela städer. Ja då är det faktiskt okej med lite sötsliskigt i vardagen. Kanske behövs det till och med. 

+ För den otroligt mysiga berättelsen och för de verklighetstrogna karaktärerna.
- För få misstag, karaktärerna är aningen för snälla. Är det bara jag som ibland får sagt saker jag ångrar?

Vad tyckte ni om Vi måste sluta ses på det här sättet? :)

13 kommentarer:

  1. Jag gillade den! Och jag tycker att det kan vara så himla skönt och befriande att läsa böcker som är lite söta och enkla. Hjärnan behöver ren avkoppling då och då. Visst var slutet väldigt tillrättalagt också, men jag hade nog inte velat ha det på något annat sätt ändå.

    Och du är INTE ensam om att säga saker du ångrar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behövs böcker som är lättsamma och mysiga! :) Sköna att höra att jag inte är ensam ;)

      Radera
  2. Fast saker säger väl faktiskt Hanna som hon ångrar? Även om jag håller med dig till viss del på mycket. Och det är så skönt med en söt bok med det där "lagom" ibland också... (: (;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske hon gör, helhetsintrycket blev i alla fall väldigt perfekt ;)

      Radera
  3. Jag gillade den jätte mycket. Det är en sån där bok man kan läsa efter typ sjuttio dystopier i rad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det ligger något i det! Jag älskar dock dystopier men det var skönt att bryta med något lättsamt! :)

      Radera
  4. Va? Jag har bara läst positiva recensioner om den nästan, förutom min egen då. Jag gillade den inte för att allt i Hannas liv var så perfekt och lyckligt och lovande. Och vem var egentligen Hannas mystiska kompis som hon pratade i telefon med så ofta, som bara fick lyssna till Hannas så kallade problem? Så jag säger njaaa. Men förstår att andra kan uppskatta den mer. För mig blev den bara lite för söt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att den var lite för söt, sen tyckte jag att den var mysig men det är kanske inte en bok jag kommer att läsa om ;)

      Radera
  5. Ville bara säga att jag verkligen älskar denna blogg!
    Uppskattar den verkligen och har därför en fråga till dig.
    Har du något favoritformat som du helst vill ha böckerna i? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tusen tack söta du! Det värmer nått otroligt att få så fina kommentarer! :D <3 Hmm.. Det är en riktigt klurig fråga, jag köper oftast pocket för att det är både smidigt och billigt! Lätt att ha med i väskan, tar lite plats i bokhyllan och man får lite fler för pengarna ;) Om det är en favoritbok brukar jag försöka köpa den inbunden så att den håller i flera omläsningar! Kanske blir ett inlägg om det? Jag är faktiskt också nyfiken på vilket format folk gillar bäst! :)

      Radera
  6. Hmm jag skrev en kommentar för några dar sen men tror inte den kom med. Skrev iallafall och undrade när du börjar blogga igen och att jag saknar dina inlägg! :D ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej din kommentar har tyvärr inte kommit, tur att du skrev igen! :D Jag ska bli bättre på att blogga, hedersord! Så himla mysigt med så fina kommentarer! Så underbara ord ger mig verkligen blogglusten tillbaka! Från och med torsdag har jag inget mer i skolan så då blir det mer läsning och mer bloggande, det lovar jag! <3

      Radera