tisdag 17 januari 2012

Fatta eld av Suzanne Collins!

Titel: Fatta eld
Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 318
Serie: Triologi med föregångaren Hungerspelen och uppföljaren Revolt.
Utgavs: Juni 2010

En cynisk teve-värld där deltagarna tävlar med livet som insats. Detta kan vara verklighetens underhållning i framtiden...

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att andra boken skulle vara bättre än den första, men hungerspels-triologin upphör aldrig att förvåna mig! Fatta eld tog en helt ofattbar vändning som gjorde att den inte gick att släppa. Det ända negativa jag har att säga egentligen är att omslagen borde vara lite mer inbjudande.

Vi kommer närmare karaktärerna och får se nya spännande miljöer och situationer. Fatta eld är otroligt välskriven och genomtänkt, den lever helt klart upp till förväntningarna jag hade efter att ha läst hungerspelen! Det känns lite smått sorgligt att jag bara har en bok kvar, samtidigt som jag knappt kan hålla mig från att börja läsa den genast!

Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 4/5
Omslag: 3/5

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar