onsdag 22 februari 2012

Ögat över månskäran av Libba Bray!

Titel: Ögat över månskäran
Författare: Libba Bray
Antal sidor: 420
Serie: Triologi med uppföljaren UpprorsänglarUtgavs: September 2007

Gemma är inte som andra flickor. Flickor med förfinade manér - som talar först när de blir talade till och som vet sin plats. Nej, sextonåriga Gemma passar inte riktigt in i ett viktoriansk England med normer som lär unga kvinnor att avstå från att leva ett självständigt liv. Men efter hennes mors tragiska och dramatiska död i Indien, hamnar Gemma så småningom på Spence - ett internat för fina och belevade flickor ...

Ögat över månskäran är en palett av prasslande kjolar, åtsittande korsetter och stränga konventioner i den viktorianska eran. Här finns mystiska skuggor i mörkret, dolda nattliga möten, magiska systraskap, men också hemliga brödraskap från fjärran länder - och skrämmande övernaturliga krafter som obönhörligt styr Gemmas öde.


Ögat över månskäran lever verkligen upp till alla fina recensioner den har fått! Här har vi en bok som innehåller lite av allt, kärlek, vänskap, spänning och magi. Miljön är underbar (jag är helt såld på det viktorianska England) korsetterna, de stränga lärarinnorna på internatet och flickornas vilja att bli självständiga är verkligen fantastisk att läsa om :)

Libba Bray har lyckats bra, karaktärerna är bra beskrivna (även om vissa eventuellt är lite kliché) och boken har en klar röd tråd som gör att den blir i stort sett omöjlig att lägga ifrån sig. Trots att den är lättläst är det en bok som jag tror att framförallt kvinnor i alla åldrar skulle uppskatta!

Som tur är har jag bok två, upprorsänglar i bokhyllan! Efter den minst sagt chockartade vändningen på slutet kan jag inte annat än att kasta mig över fortsättningen.

Handling: 5/5
Karaktärer: 4/5
Språk: 4/5
Omslag: 5/5

Betyg: 5/5

Någon annan som har läst Libba Brays triologi? Är uppföljaren lika bra som ögat över månskäran? :)

5 kommentarer:

  1. Nej det har jag inte....men tack för tipset!! Detta är en bok som jag gissar kommer passa mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det här är en bok som passar de flesta! Hoppas att du tycker om den lika mycket som jag gjorde! (:

      Radera
    2. Ja,den var jättebra.Har också läst en annan jättebra roman om det viktorianska England som heter The wheel of fortune av Charlotte St George.

      Radera
    3. Åh den har jag aldrig hört något om! Det ska jag titta lite närmare på! Tack för tipset :)
      Kram

      Radera
  2. Tyckte att den var lite tråkig i dom första sidorna när jag läste den på biblioteket, men då visste jag ju inte vad som skulle hända sen! Efter din recension ska jag verkligen ta en närmare titt på den och förhoppningsvis fastna totalt! :)

    SvaraRadera