tisdag 28 februari 2012

Upprorsänglar av Libba Bray!

Titel: Upprorsänglar
Författare: Libba Bray
Antal sidor: 517
Serie: Triologi med uppföljaren Längtans rikeUtgavs: September 2008

Julen närmar sig och Gemma Doyle ser fram emot att få komma bort från Spence internatskola och spendera lovet i London tillsammans med sina vänner. Societetslivet lockar med glittrande baler, fjärran från flickskolans stränga regler och mörka salar. Mitt bland huvudstadens virvlande förströelser blir Gemmas syner allt starkare. Synerna som hon har sett som har visat vägen in i en ny dimension. Hon ser tre vitklädda unga kvinnor Något hemskt har hänt dem - något som bara går att finna svaret på i den andra dimensionen Gemma kan inte motstå frestelsen. Alltför snart befinner hon sig tillsammans med Felicity och Ann i den magiska, underbara värld de lärt känna och dit bara Gemma kan ta dem. Där återfinner de till sin glädje sin förlorade vän, Penelope, och deras vänskapscirkel är nu sluten. Men deras dåliga samvete för Penelopes öde växer sig starkare och hotar deras vänskap.
När jag läste Ögat över månskäran var jag på gränsen till lyrisk, jag tyckte att boken hade allt. Men i upprorsänglar sjönk det lite, karaktärerna är fortfarande bra, språket likaså men handlingen börjar eventuellt att bli lite för lam för min smak. Det är fortfarande en bra bok, bara inte riktigt lika bra som Ögat över månskäran.

Handling: 4/5
Karaktärer: 4/5
Språk: 4/5
Omslag: 5/5

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar