Recension: George R.R. Martin - Kampen om Järntronen!

Titel: Kampen om Järntronen
Författare: George R.R. Martin
Antal sidor: 735
Serie: Sagan om is och eld
Utgavs: September 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]

En svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier och följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot vålnader, kyla och okända faror. Men kusliga händelser vid muren förebådar en framtid av oro och krig. Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden Aerys och det blev Robert som besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed. Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring de sju konungarikena. Intrigerna och maktkampen vid hovet leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder. Men det största hotet mot kung Robert är den mördade draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av hövdingen och hans fyrtiotusen krigare ska så småningom en ättling av drakens blod åter sitta på järntronen.

~ * ~

Jag har velat läsa Game of Thrones böckerna i ett par år nu men inte riktigt vågat ge mig på dem på engelska, så när de släpptes på svenska förra året beställde jag de första tre illa kvickt men har alltså först börjat med dem nu!

Jag blev iallafall inte besviken! Jag har redan börjat se serien och var därför rädd att böckerna inte skulle leva upp till mina förväntningar då serien är riktigt riktigt bra. Men ack så fel jag hade. Den första boken - Kampen om Järntronen är spännande från första till sista sidan. Den är oerhört välskriven och har ett språk som verkligen fängslar. Man får följa historien genom olika personer i olika kapitel vilket gör att man får en fantastisk helhetsbild.

Karaktärerna och de olika husen har extremt många välarbetade detaljer vilket gör att allt blir otroligt levande! Det här är verkligen en bok i toppklass! Spänning, intriger, relationer, krig och drama, jag saknade ingenting :) Nu tänker jag genast sätta mig med uppföljaren - Kungarnas krig. Jag är lite nervös för att uppföljaren inte ska leva upp till mina nu väldigt höga förväntningar, jag brukar i regel inte tycka lika bra om uppföljare, men jag håller tummarna och återkommer! :)

Någon mer som har läst Sagan om is och eld? :)