söndag 27 januari 2013

Bibliotek - Hiss eller Diss?

Alltså så länge jag kan minnas så har jag alltid älskat att vara inne på bibliotek. Jag älskar stämningen, lukten av gamla böcker, synen av hyllor från golv till tak, fyllda med böcker som bara väntar på att bli upptäckta! Trots alla mina lovord måste jag nog erkänna att jag väldigt sällan faktiskt lånar böcker på biblioteket. Varför? Jo egentligen beror det på flera saker, delvis är det alldeles för lång kö på böcker som är populära, delvis är det ett väldigt snålt utbud av engelska böcker och till sist så gillar jag att ha möjligheten att läsa om böcker när det än passar. Så tyvärr köper jag faktiskt de flesta av mina böcker.

Jag gick faktiskt in och tänkte boka femtio nyanser av honom (jag bokar alltid via Internet  men insåg ganska fort att det inte var värt..

Helt sjukt! 326 reservationer! Tur att det inte är lika lång kö på all min kurs litteratur  då hade jag varit väldigt fattig just nu haha. 

Men ack så tråkigt.. För visst får man ändå bra lust att göra en utflykt till biblioteket när man ser bilderna nedan? :)


Använder ni er av biblioteket eller köper ni helst böcker? Är ert bibliotek bra? :)

6 kommentarer:

  1. Jag använder mig av båda. Har blivit att gå mer till biblioteket på senaste då jag nyss köpt en ny kamera så det är lite lågt på det ekonomiska men jag vet inte. Beror nog på utbudet som bibblan har också. Själv har vi inte ett så stor bibliotek men det finns helt klart en massa bra som jag lånat där. Men det är absolut roligt att äga böckerna själv också... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt enig, jag lånar faktiskt kurslitteratur (för att det är helt oförskämt dyrt) men köper oftast all skönlitteratur, det är ju så fint att ha massa böcker i bokhyllan också! :)

      Radera
  2. Jag har börjat använda mig av biblioteket mer nu än vad jag gjorde tidigare, förut köpte jag mest pocketböcker men nu vill jag inte vänta på att de ska ges ut i det formatet. Som tur är har jag aldrig stött på sådär lång kö på biblioteket ;)
    Däremot gillar jag inte att vara i själva biblioteket så mycket, tycker inte att det är så bra stämning - finns inga platser att läsa på, inga mysiga soffor eller läsrum och det är dessutom väldigt litet. Så ja, jag har varit med om bättre bibliotek det har jag men till att låna hem böcker duger det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt bibliotek har faktiskt mysiga läshörnor! Dessutom kan jag som sagt boka böckerna över internet så det är väldans smidigt :) Men som jag skrev ovan blir det mest lån på kurslitteraturen och annars köper jag oftast, i alla fall om det är böcker jag verkligen vet att jag vill ha! :) Jag ser att det är fler som använder sig mycket av biblioteket så jag kanske bör ge det en chans jag med ;)

      Radera
  3. Inga bibliotek för mig! Sist jag va inne i ett är ca 10 år sen... Alltså har jag inte varit där sen jag sluta skolan. Men hade vi ett bibliotek som ser ut som dina bilder hade jag varit där jämnt!
    Men inte för att låna! Mina böcker ska vara inbundna och olästa när jag får dem i min hand! Så om tio år kanske jag har mitt egna lilla bibliotek, som liknar bilderna ovan!

    SvaraRadera
  4. Jag lånar alltid på bibliotek om den bok jag vill läsa finns. Problem med att böcker har groteska köer beror nog på vart en bor någonstans. Jag bor i Haninge med 4 bibliotek+3 skolbibliotek så det brukar inte vara något problem att hitta böcker direkt. 326 reservationer är ju helt sjuuukt (om alla har boken i en månad var blir det 27 år btw)! Vet inte vart du bor någonstans men i Haninge har den bara 2 reservationer så om du bor i Stockholmsområdet kan det ju vara värt att kolla in! :)

    SvaraRadera