fredag 15 februari 2013

Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl!

Titel: Beautiful Creatures
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Antal sidor: 563
Serie: Beautiful Creatures med uppföljaren Beautiful Darkness
Utgavs: September 2010
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus


Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she's struggling to conceal her power, and a curse that has haunted her family for generations. But even within the overgrown gardens, murky swamps and crumbling graveyards of the forgotten south, a secret cannot stay hidden forever. Ethan Wate, who has been counting the mounths until he can escape from Gatlin, is haunted by dreams of a beautiful girl he has never met. When Lena moves into the town's oldest and most infamous plantation. Ethan is in a town with no surprises, one secret could change everything. 

~ * ~

Okej så jag läste ut Beautiful Creatures för ett par dagar sen men precis som resten av mina planerade inlägg så har recensionen fått vänta lite. 

I början var jag lite tveksam, jag hade haft extremt höga förväntningar på boken eftersom att jag hade sett trailern och tyckte att den verkade vara väldigt spännande! Boken däremot kändes lite seg i början, men jag kom in i den rätt snabbt och blev givetvis tvungen att ändra åsikt. Ganska snart var jag helt fast och som jag skrev i ett tidigare inlägg gjorde det fysiskt ont att inte kunna fortsätta läsa. Som jag har längtat efter mer magi, vampyrer, varulvar och zombies i all ära, men vad går upp emot en rebellisk häxa (förlåt Caster vill hon hellre bli kallad) som inte har kontroll över sina krafter? 

Karaktärerna är väldigt trovärdiga, jag tyckte att det var fantastiskt att få läsa ut killens perspektiv för en gångs skull! Även Lena känns trovärdig och sådär underbart rörig som tonåringar är. Jag gillar också att hela historien utspelar sig i södern och att Garcia och Stohl verkligen har fått med sydstatsdialekten, det gjorde att jag riktigt kunde leva mig in i boken. Och sen självklart, slutet.. Låt mig säga såhär, det är tur att jag redan har uppföljaren hemma! 

Rekommenderas till alla som gillar fantasy, olidlig spänning och romantik, Lena & Ethans berättelse är underbar :)

+ Karaktärerna, miljön och historien. Framför allt all magi! Sen får vi inte glömma språket som är helt magiskt ;)
- Nej, det här är helt enkelt en riktig toppen bok!

Någon mer som har fastnat för Beautiful Creatures? Vad tyckte ni om första boken? :)

4 kommentarer:

  1. ÅH så svårt alla är så oense om denna boken, vissa älskar, vissa hatar. Kan bara inte bestämma mig om jag ska läsa den eller inte.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den skall läsas! Alltså jag tyckte bara att det var positivt att den skiljde sig så pass mycket från alla andra fantasy böcker som har skrivits på senaste tiden, kärleken är liksom inte sådär sliskig och orealistisk och det finns gott om magi (vilket jag har saknat) :)

      Radera
  2. Jag håller med om att det var skönt att läsa ur en killes perspektiv och håller även med om ditt svar på ovanstående kommentar om att den saknar den där sliskiga kärleken vilket bara är positivt!
    Så ja, jag tycket faktiskt bra om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst var det! Kanske därför det inte var sliskig romantik? haha ;) Jag tyckte också om den, jag tror bestämt att handlingen har väldigt mycket potential så det ska bli väldigt spännande att läsa uppföljarna! :)

      Radera