onsdag 20 februari 2013

Recension: Blodsmagi av Tessa Gratton!

Titel: Blodsmagi
Författare: Tessa Gratton
Antal sidor: 383
Serie: -
Utgavs: Januari 2013
Recensionsex: Ja, från B Wahlströms!

Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken .. lägg ett dött löv i mitten ... strö över lite salt ... läs en formen på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod. 

Men boken är inte det enda som är nytt i Sollas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrars grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom. 

~ * ~

Jag hade faktiskt inga förväntningar alls på blodsmagi, på baksidan av boken tyckte jag inte att jag fick tillräckligt mycket med information för att få någon direkt förhoppning om hur boken skulle vara.

Därför blev jag också glatt överraskad! Jag har läst lite halv negativa recensioner på andra bloggar, men jag håller faktiskt inte alls med! Jag tycker att karaktärerna är trovärdiga, speciellt Nicholas och Reese, jag gillar att känslorna känns så äkta. Silla rodnar inte lite generat varje gång Nicholas kollar på henne, hon känner verkliga saker så som åtrå, attraktion, ilska, kärlek.. Jag gillar det! Ännu mer gillar jag att de kan ha orättvisa gräl, att Nicholas kallar henne Bitch vid ett tillfälle gör bara boken och karaktärerna än mer trovärdiga! Jag menar Twilight i all ära, men nu är jag trött på Edwards perfeka uppenbarelse, trött på att läsa om män som inte kan bli arga på sin flickvän oavsett vad hon gör. Vems liv ser ut så liksom?

Handlingen är spännande rakt igenom det är precis lagom mycket intriger för att hålla mig fängslad. Dessutom blev jag överlycklig över slutet, eller de sista 50-100 sidorna bör jag kanske säga. Jag älskar när det händer saker som man absolut inte hade förväntat sig, saker som bara inte får hända!

Jag rekomenderar boken till alla som gillar spänning och magi!

+ Karaktärerna, handlingen och all magi!
- Silla, jag hade velat lära känna henne bättre. Hur var hon innan hennes föräldrar dog?

Någon mer som har läst blodsmagi? Är det någon mer än jag som faktiskt tyckte om den? :)

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag nyfiken på att läsa den boken. Men jag har ju redan så många andra böcker att läsa... jaja, den får väl åka in på att-läsa-listan den också då! ;)
    Jag har en tävling på min blogg förresten om du är intresserad, priset är biobiljett till Beautiful Creatures. Kika gärna in (sista tävlingsdag är imorgon)! Också där spänning och magi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker helt klart att den är värd en plats på "att-läsa-listan"! Oh attans nu missade jag tävlingen, jag har varit bortrest så jag har inte varit inne på bloggen. Sen måste jag erkänna att jag faktiskt har sett filmen ;) Jag var väldigt nöjd dock, tyckte att filmen levde upp till mina förväntningar! :)

      Radera