tisdag 19 februari 2013

Önskelistan - Under kupolen av Stephen King!

Egentligen så bör jag inte direkt beställa hem fler böcker, men jag har ju faktiskt en Stephen King utmaning i år, kan det vara okej att beställa hem en ny King bok då? :) Det får nog bli okej för den här boken måste jag bara läsa!

Handling:
Det är en vacker oktoberdag i den lilla staden Chesters Mill, Maine. Plötsligt kraschar ett litet sportflygplan in i en osynlig barriär strax utanför staden. Nästan samtidigt kör en timmertransport in i samma osynliga vägg. Något oförklarligt har hänt: ett kraftfält innesluter staden lik en gigantisk kupol. Inget kan komma förbi kraftfältet. Ingen kan ta sig in i staden och ingen kan ta sig ut. Invånarna i Chester Mill är isolerade från omvärlden.

Det dröjer inte många dagar innan det lilla samhället börjar falla sönder. Stadens starke man, bilhandlaren och viceborgmästaren Big Jim Rennie, tar tillfället i akt och utser nya poliser som lyder hans minsta vink. Han har nämligen en hel del olika intressen att bevaka.

Samtidigt lyckas USA:s armé nå fram till den f.d. armékaptenen och Irakveteranen Dale Barbire Barbara som den senaste tiden har jobbat som grillkock i staden. Presidenten vill att Barbie ska försöka ta reda på vad det är som orsakar det oförklarliga kraftfältet. Ganska snart visar det sig att Barbies undersökningar tar honom på kollisipnskurs mot Big Jim Rennie. 

Jag älskar Stephen King! Den här påminner mig mycket om Pestens tid som är en av mina absoluta favoritböcker! Kan den här vara lika bra? Jag måste nog beställa hem den för att få svar på min fråga.

Någon som har läst den? Är den bra? :)

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Åh! Vad tycker du? Hur är den hitills? Är det fel att ha höga förväntningar? Berätta! :)

      Radera
  2. Den bästa King sedan Pestens tid, om du frågar mig :)

    Och ja, det är alltid OK att köpa en King!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooh det låter ju ytterst lovande! Jag fullkomligt älskade pestens tid! Du avgjorde det, nu måste jag helt enkelt läsa den! :)

      Radera
  3. Håller med Monika om att det alltid är okej att köpa en King! Jag gillade den mycket, det liksom kryper under huden på en! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst känns det som att man alltid kan försvara en ny king? :) Det tyckte jag att pestens tid gjorde också, den var ändå så pass realistisk att det kändes ordentligt obehagligt - och det är ju den känslan man är ute efter när man läser King! Ser väldigt mycket fram emot under kupolen :)

      Radera