fredag 1 mars 2013

Bloggjerka - Genrer jag inte kan läsa!

Nu är det minst sagt dags att jag gör en bloggjerka, har varit så nyfiken på det i flera veckor men inte riktigt satt mig in i vad det innebär förens nu!

Så frågan som gäller 1-4 mars är:
Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?

Svaret är så enkelt, så självklart.. Deckare! Jag avskyr deckare. Det känns stundtals riktigt tråkigt för jag vet att det finns väldigt många hyllade deckare som rimligtvis bör vara bra, men jag tycker bara att de är så himla förutsägbara! Jag har faktiskt läst ett par stycken (i vetenskapligt syfte) och jag tycker att alla är likadana! Karaktärerna liknar varandra, handlingen är i stort sett samma, upplösningen sker på ett ganska givet sätt. Nej usch det är bara allt för tråkigt för mig..

Sen är jag rätt ambivalent när det gäller chic-lit. Å ena sidan tycker jag att Marian Keyes böcker är så otroligt mysiga och roliga, å andra sidan får jag aldrig läst dem om jag har något som jag verkligen har lust att läsa. Man skulle kunna säga att chic-lit är det jag tar till när läslusten tryter.

Klicka här för att komma till Annika och göra jerkan!

Vilka genrer klarar inte ni av att läsa? Blir jag total sågad för att jag avskyr deckare? Någon som kan tala om för mig vad som är bra med deckare?

6 kommentarer:

  1. Personligen uppskattar jag mest deckare och har inte så mycket till övers för Marian Keyes ;) Det enda jag kan komma på som anledning är att jag hellre dyker ner i misär än i de fluffiga kärlekshistorierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår faktiskt vad du kommer ifrån, lite då och då blir jag också så otroligt trött på de där rosa molnen att jag bara vill kräkas när jag läser ord som kärlek eller fnitter. Då brukar jag bryta av med en Stephen King så försvinner känslorna ganska snabbt ;) haha.

      Radera
  2. Åh, då är vi två som inte gillar deckare! Jag valde också att skriva om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tycker precis som jag! Så roligt :D Nej deckare är bara för förutsägbara, dock har jag inget problem med våld, men jag läser hellre om våld i en bra King bok än i en deckare :P

      Radera
  3. Roligt att det kan vara så annorlunda. Jag gillar deckare, och jag tror det är för att det är som att lösa en gåta, leta ledtrådar, förstå sig på varför människor agerar som de gör. Ren underhållning. Som säkert inte passar alla;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är deckare inte så olikt böckerna jag helst läser (fantasy) de handlar ju också om att lösa gåtor oftast, jag tror bara att jag gillar fantasy mer eftersom att där kan verkligen allt hända så det är helt omöjligt att sia om slutet :) Men du får gärna rekommendera en riktigt bra deckare, jag är öppen för att byta åsikt! ;)

      Radera