lördag 2 mars 2013

Recension: Varma kroppar av Isaac Marion!

Titel: Varma kroppar
Författare: Isaac Marion
Antal sidor: 288
Serie: -
Utgavs: Februari 2012
Recensionsex: Ja, från Mix-förlag! 

Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Zombier har inga känslor - om de inte äter va din hjärna.
Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.
Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv.
Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever. Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid.


~* ~

Jag vet inte om jag någonsin har läst en debutroman förut, men om jag hade några tankar om hur en debutroman skulle vara, så var det i alla fall inte såhär. Kan en debutroman vara så fantastisk? Så orginell, så fulländad? Kan det verkligen leva en människa som kan skriva på det här viset, som har en så otrolig historia inom sig utan att upptäckas tidigare?

Isaac Marion har verkligen skrivit något helt speciellt, Varma kroppar liknar ingenting jag läst förut. Språket är enkelt och flyter på utan att väcka någon större uppmärksamhet till sig. Men handlingen, karaktärerna och den mörka humorn skapar en bok som är svår att sluta tänka på. 

Karaktärerna är så otroligt välskrivna, jag känner verkligen med R, jag förstår verkligen hur det är att vara en zombie. På det så är den otroligt spännande, varje gång jag inte har boken i mina händer undrar jag hur det ska gå för R, vad R tänker på eller vad R ska göra här näst. Vem trodde att en zombie bok kunde väcka känslor som omtanke?

Inte trodde väl jag att jag skulle bli förälskad i en zombie, en zombie som äter hjärnor och luktar illa. Men mot alla odds är jag förälskad, jag är förälskad i R och jag är förälskad i hela Marions historia. Jag som inte ens gillar zombier egentligen! Jag erkänner, jag har blivit en zombieholic!

+ Handlingen och framför allt R, jag älskar att man får läsa boken ur en zombies perspektiv. Har inte alla någon gång undrat hur en zombie tänker?
- Ingenting, språket må vara enkelt, men det är precis så det ska vara!

Jag rekommenderar den här boken till alla, varenda människa, varenda levande väsen :) Har ni inte redan läst Marions fantastiska debut så gör det genast för det här är en bok som det kommer att pratas om länge! 

Någon mer som föll pladask för Varma kroppar? Någon som blev besviken? 

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte om den väldigt mycket och jag ser fram emot att se filmatiseringen av den. Tror att den kan bli bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att filmen kan bli bra! Har du sett trailern? Det verkar som att filmen har fått med humorn som finns i boken, ska bli riktigt spännande att se! :)

      Radera
  2. Hej!
    Jag funderar på vilket språk det är bäst att köpa denna boken på, svenska eller engelska. Hur var översättningen? Jag köper i princip alltid böcker på engelska, om de från början är skrivna på engelska. Annars blir det ju inte riktigt den författaren som har skrivit boken, om man läser på svenska då.

    oså ville jag säga att jag tycker mycket om din blogg! :D

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag läser också en hel del på engelska, dock tyckte jag att den här översättningen var bra! Jag hittade ingenting i språket som störde min läsning alls. Det är dessutom en riktigt bra bok :)
    Tusen tack va snällt av dig! :D <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okey.. för jag tänkte, det var väl en del svart humor i boken? Tänkte om jag inte hänger med om det är på engelska då typ, men det kanske inte spelar någon roll. Hmm... nu får jag beslutsångest! Hade du valt att läsa den på engelska nu i efterhand?

      Hihi varsegod :D

      Radera
    2. Ja det är väldigt mycket svart humor! Jag tror dock inte att den skulle vara svår på engelska, den är väldigt lättläst på svenska :)
      Hm, svår fråga. Nej jag hade nog fortfarande läst den på svenska, jag hade som sagt inga problem alls med översättningen så jag ångrar inte att jag läste den på svenska :)

      Radera