fredag 8 mars 2013

Internationella kvinnodagen - Kvinnliga författare jag vill hylla!

Idag är det internationella kvinnodagen! Dagen i ära tycker man ju att jag borde bli bortskämd, men som den kvinnan jag är var jag uppe och fixade disken klockan 7:00, sedan städade jag vardagsrummet, handlade, hämtade ett paket åt gubben, skrev en hel uppsats som skall lämnas in ikväll (dålig planering, jag vet!), lagade mat och klockan 20:00 har jag en tvätt-tid så det får avsluta dagen! Med andra ord är jag kass på det där med att "neutrala könsroller i hemmet" men det är bara att inse, jag städar aningen bättre än gubben (om du läser detta så förlåt, men du jobbar ju så hårt älskling, inget illa ment).

Men om vi ska försöka vara seriösa en stund så vill jag ägna ett par rader åt kvinnliga författare som bör få en extra kram idag! :)

Först ut är J.K. Rowling! Ni som inte har läst hennes historia, om hur fattig hon var innan hon skrev böckerna och hur mycket pengar hon skänker till välgörenhet bör göra det. Rowling, du är nästan lika fantastisk som Harry Potter!







Näst på tur är Waris Dirie som bland annat har skrivit En blomma i Afrikas öken, en helt fantastisk bok som verkligen får en att förstå hur bra man har det som västerländsk kvinna. Väldigt modigt gjort att skriva en så detaljerad bok om kvinnlig könsstympning som tyvärr fortfarande känns tabu.







Det här ansiktet är det nog inte alla som känner igen! Philippa Gregory, författarinnan till bland annat Den andra systern Boleyn kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta, tack för att du lärt mig så mycket och fått mig så intresserad av historia!







Charlotte Brontë känns given på internationella kvinnodagen, hennes banbrytande bok Jane Eyre som förs gavs ut under pseudonym har varit (och är fortfarande) en drivkraft för många kvinnor, dessutom är det en otroligt mysig bok.








Det finns säkert massvis med kvinnliga författare som jag skulle vilja hylla men missar just för stunden, dock måste jag bli klar med min uppsats så det får vara allt för idag!

Har ni några favoriter bland de kvinnliga författarna? Någon som jag absolut borde ha med men som jag missade? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar