Recension: Den tomma stolen av J.K. Rowling!

Författare: J.K. Rowling
Antal sidor: 525
Serie: -
Utgavs: November 2011
Recensionsex: Ja, från Wahlström & Widstrand!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan verkar staden vara en idyll - men bakom den rara fasaden döljer sig ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever. Pagford ruvar sannerligen på mörka hemligheter. Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den värsta strid byn någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden?

~ * ~

Den tomma stolen är allt jag hade trott att den skulle vara och allt som jag aldrig någonsin hade kunnat gissa mig till. Språket känns så otroligt tryggt, det känns som att man hälsar på en gammal skolkamrat man känt i hundra år. J.K. Rowlings sätt att skriva på är verkligen eget och helt fulländat. Karaktärerna är så otroligt vanliga, vi får följa ett antal nyckelpersoner och deras familjer i den lilla staden Pagford. Jag fick nästan en desperate housewives känsla över hela storyn. Familjerna verkar perfekta utåt men alla döljer något, alla har skelett i garderoben (och dessa skelett hoppar självklart ut vid sämsta tänkbara tillfälle).

Jag känner igen mig i varenda karaktär, känner igen min granne, min sambo, min mamma. Rowling når ut till alla med sitt nya mästerverk!

Boken är inte olidligt spännande, det är inte direkt en bladvändare. Det är en mysbok! Det bubblar hela tiden nya intriger under den perfekta ytan i staden, men den är inte sådär otroligt spännande att man inte kan sluta läsa förens de sista hundra sidorna när alla lösa trådar börjar knytas ihop.

Jag rekomenderar den tomma stolen som en semesterbok, den skall inte stressas igenom, den skall inte läsas fort för att bli avklarad innan nästa recensionsex dimper ner i brevlådan. Nej. Rowling har skrivit ett mästerverk värt att avnjutas i lugn och ro!

+ Det fantastiska språket och de mycket välbeskrivna karaktärerna.
- Stundtals kan den nog kännas lite seg för den som är ute efter action.