söndag 17 mars 2013

Recension: Kretsen av Maggie Stiefvater!

Titel: Kretsen
Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 318
Serie: Kretsen del 1
Utgavs: Februari 2013
Recensionsexemplar: Ja, från B Wahlströms!
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus]


Handling från adlibris:
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågar har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legen ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, en elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer så kallade "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar. 

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon hon på vetenskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Ganser, och hon förstår vem han är. Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärleken spirar, men en fiende närmar sig också...


~ * ~

I Kretsen vi följa Blue och hennes mamma/mostrar/mammas vänner/ samt Gansey och hans vänner: Adam, Noah och Ronan. Blue och Gansey lever extremt olika liv, Blues mamma är ett medie, likaså är hennes mostrar och vänner som lever i samma hus. De har inte speciellt mycket pengar så Blue har deltidsjobb samt går på en kommunal skola. Gansey däremot kommer ifrån en rik familj, han går på internat med sina vänner som av olika anledningar alltid behöver hans hjälp.

När jag skulle börja läsa Kretsen hade jag redan en tanke om hur den skulle vara och sluta, likadant var det med Blue och Ganseys relation, jag trodde att jag visste precis hur den skulle utspela sig genom hela boken. Men ack så fel av mig.. Boken överträffar faktiskt alla mina förväntningar! Jag satt och kom på att jag älskar Stiefvaters sätt att skriva, hennes karaktärer är bra! Jag känner igen mig i nästan varje karaktär, jag fullkomligt älskar Blue och alla medier hon bor i, man kunde tro att de skulle flyta ihop lite och likna varandra, jag menar hur olika kan man beskriva en typ sådär fyra medier? Men det är väldigt skickligt gjort och med mycket sarkasm - gillar! 

Inte heller Blue och Ganseys relation är vad jag trodde att den skulle vara, tvärtom faktiskt. Jag vill inte säga för mycket med risk för att spoila för er som ännu inte läst boken, men det finns väldigt lite romantik vilket faktiskt gladde mig! Kretsen är spännande rakt igenom, det händer tillräckligt mycket saker hela tiden för att det ska vara svårt att sluta läsa. Visst vissa delar lyckas jag lista ut tidigt men jag fick fortfarande ett par ordentliga överraskningar mot slutet. 
Allt som allt är det en riktigt bra bok som starkt rekommenderas till alla andra som gillar spänning och övernaturligt :) Jag väntar definitivt spänt på fortsättningen!

+ Karaktärerna, karaktärerna, karaktärerna! Jag har numera en personlig relation till varenda karaktär och jag längtar tills nästa bok så att jag får återse mina vänner! Även handlingen är väldigt spännande och välskriven.
- Jag hade gärna sett att vissa händelser mot slutet fick lite mer plats, det kändes lite stressat på de sista sidorna. 

Någon mer som gillade Kretsen? Var Stiefvaters förra bokserie lika bra? Jag har inte alls något minne av att jag gillade frost lika mycket. Någon som hade en annan åsikt om Kretsen? :) 

6 kommentarer:

  1. Nu blev jag också sugen på att läsa den! Tänkte att det inte alls var min typ av bok förut, men nu kan jag nog inte låta bli den ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte heller att det var min typ av bok men den var faktiskt riktigt bra, läs! :D

      Radera
  2. Jag har bara bläddrat lite i Frost och de andra böckerna i den serien och tänkt att det inte är min typ av böcker. Samma med den här, men jag ska kanske ge den en chans ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att Kretsen var betydligt mycket bättre än Frost måste jag säga, Kretsen är helt klart värd en chans! Det är inte övernaturligt på samma sätt, i Kretsen är det mest medier och dom framställs komiskt och väldigt bra! :)

      Radera
  3. Har nästan bara hört positiva saker om den här boken. Får nog ta och läsa den snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Den var verkligen jätte bra! :)

      Radera