måndag 18 mars 2013

Tegelsten eller snabbis?

Jag har tänkt lite.. Vad räknas egentligen som en tegelsten i bokvärlden? Och vad heter de tunnare böckerna? Tunnis? Snabbis? Normal roman? Finns det egentligen några passande ord?

På författartips.se står det såhär:
- 80-120 sidor = kortroman
- 120-300 sidor = normallång roman
- 300 sidor -> = tegelsten

Så ser verkligen inte mina gränser ut. Mina gränser ser mer ut såhär:
- 80-200 sidor = tunnis/snabbis
- 200-500 sidor = normal
- 500 -> sidor = tegelsten



Just nu läser jag Under kupolen på ca 1200 sidor, den är i alla fall garanterat en tegelsten! Hur ser era gränser ut? Anser ni att 500 -> är tegelsten eller är er gräns högre? :)

17 kommentarer:

  1. Dina gränser ser ungefär ut som mina, men jag har nog en kategori till som ligger mellan normal och tegelsten (400-650 sidor = tjock bok) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh det är inte alls en dum idé! Jag kände väl att det saknades något ^^

      Radera
  2. Jag tycker nog också att tegelsten börjar räknas runt 500 sidor. Men många gånger tycker jag det beror på boken. Härrom dagen läste jag en bok på över 500 sidor där texten var stor och luftig och dessutom kändes boken lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det så! Jag är också lite kluven faktiskt för ibland är det precis som du säger att 500 sidor känns jätte lätt.. Det beror nog helt enkelt lite på innehållet också :)

      Radera
  3. Oj... Jag har nog lite högre gränser...
    En tegelsten finns nog inte i min värld...
    En bok under 200 sidor tittar jag knappt åt, dock var ju The Hobbit runt 200 sidor och efter filmen va jag ju bara tvungen att köpa den. Håller tummarna för att den är lika bra som Sagan om ringen!
    Många av mina böcker är över 600 sidor, och det är så jag vill ha det!
    Så kanske såhär;
    0-200 sidor = novell
    200-500 sid = tunn bok
    500-1200 sid= normal bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj du har väldigt mycket högre gränser än vad jag här! Så spännande :) Enligt dina mått läser jag nästan bara normala böcker så jag hade känt mig ganska lat om jag följde dina mått! haha ;) Men jag håller med dig om att det är bäst att läsa tjocka (normala) böcker! Förutom när man läser på vers, då blir det svårt att hålla uppe intresset i ca 1000 sidor.

      Radera
  4. Svar
    1. Så betryggande att jag inte är helt ensam! Jag som känner mig duktig när jag läser ut en tegelsten (enligt mina mått då) på mindre än en vecka :)

      Radera
  5. Jag håller med om dina gränser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yey! :D Det verkar som att hyfsat många är eniga om att runt 500 sidor räknas som tegelsten :)

      Radera
  6. Svar
    1. Ännu en som är enig! Då kan jag nog fortsätta att kalla mina 500-sidare för tegelstenar med gott samvete :)

      Radera
  7. Mina gränser ser ut precis som dina, det är ju nästan lite svårt att hitta en schysst roman under 300 sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är helt enig, under 300 sidor är det svårt att få ihop en bra roman! undantag finns som jag skrev ovan för böcker på vers, tycker jag i alla fall :)

      Radera
  8. Mina gränser ser precis ut som dina! :)

    Sv: Själv tycker jag att Delirium-serien har blivit sämre sedan Delirium. Delirium älskade jag, Pandemonium tyckte jag inte alls om, och Requiem var helt okej. Fast jag vet folk som inte gillade Delirium som har tyckt att Pandemonium är mycket bättre. Så du skulle ju kunna läsa Pandemonium och se om du tycker att det är värt att fortsätta på serien? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej jag hatar när det är så.. Jag kommer nog att läsa klart serien i vilket fall, men den får nog vänta ett tag ;)

      Radera
  9. Läs psykologen, den finns på adlibris.se

    SvaraRadera