lördag 13 april 2013

Recension: Under kupolen av Stephen King!

Titel: Under kupolen
Författare: Stephen King
Antal sidor: 1179
Serie:
Utgavs: November 2011
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Handling:
Det är en vacker oktoberdag i den lilla staden Chesters Mill, Maine. Plötsligt kraschar ett litet sportflygplan in i en osynlig barriär strax utanför staden. Nästan samtidigt kör en timmertransport in i samma osynliga vägg. Något oförklarligt har hänt: ett kraftfält innesluter staden lik en gigantisk kupol. Inget kan komma förbi kraftfältet. Ingen kan ta sig in i staden och ingen kan ta sig ut. Invånarna i Chester Mill är isolerade från omvärlden.

Det dröjer inte många dagar innan det lilla samhället börjar falla sönder. Stadens starke man, bilhandlaren och viceborgmästaren Big Jim Rennie, tar tillfället i akt och utser nya poliser som lyder hans minsta vink. Han har nämligen en hel del olika intressen att bevaka.

Samtidigt lyckas USA:s armé nå fram till den f.d. armékaptenen och Irakveteranen Dale Barbire Barbara som den senaste tiden har jobbat som grillkock i staden. Presidenten vill att Barbie ska försöka ta reda på vad det är som orsakar det oförklarliga kraftfältet. Ganska snart visar det sig att Barbies undersökningar tar honom på kollisipnskurs mot Big Jim Rennie. 


~ * ~

Nu har jag äntligen lyckats läsa ut Under kupolen! Jösses vilken tid det tog, boken är ju som ni ser ganska tjock men förutom det har det varit så otroligt fullt upp så jag har bara inte hunnit läsa något alls känns det som. Det är lite tråkigt och orättvist att skriva en recension på en bok som det har tagit så lång tid att läsa ut men jag ska göra mitt bästa :)

Kings språk är som alltid helt oklanderligt, Under kupolen påminner lite om Pestens tid som är en absolut favorit hos mig! Vi får följa otroligt spännande och välskrivna karaktärer i en stad som blir helt avskuren från omvärlden och därmed får skapa ett eget styre och till sist också mer eller mindre egna lagar.

Under kupolen lever helt klart upp till mina höga förväntningar, det händer något spännande hela tiden! Karaktärerna berör på djupet och miljön är så levande att jag ibland känner den unkna lukten som finns i lukten under kupolen. För mig är detta utan tvekan ett av Kings bästa verk! :)

+ Karaktärerna, miljön och hela konceptet, så otroligt spännande!
- Skulle i så fall vara slutet som jag inte riktigt gjorde resten av boken rättvisa. 

Några fler som har hunnit läsa Under kupolen sedan vi diskuterade sist? Någon som håller med eller absolut inte håller med min recension? Någon som blev nyfiken på att läsa den? :) 

6 kommentarer:

  1. Åh tyngden av denna bok när man tappade greppet och fick den rakt i ansiktet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är jag väldigt glad över att jag inte gjorde ;)

      Radera
  2. Det är verkligen en fantastisk bok och även om inte jag heller gillade slutet speciellt mycket så vet jag inte riktigt hur den skulle ha slutat annars :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men jag har det väl faktiskt likadant.. Jag kan inte heller komma på något bättre slut, men King borde väl kunna eller? ;)

      Radera
  3. Jag vill verkligen läsa den här boken någon gång. Har varit sugen på boken länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den! Den är verkligen jätte bra, en av Kings bästa enligt mig :)

      Radera