Recension: Cinder av Marissa Meyer!

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 398
Serie: Månkrönikan #1
Utgavs: Augusti 2012
Finns att köpa: [Adlibris] [Cdon] [Bokus

Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp.

Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva.

~ * ~

Jag gillar verkligen Cinder! Jo låt oss börja så. Jag gillar Cinder, så enkelt är det! Jag vill så gärna se förbi de små bristerna som finns och nu i efterhand är det faktiskt inte så svårt. Språket är aningen för enkelt för min smak, det innehåller inte riktigt de där finesserna som jag gärna skulle vilja se. Jag vill gärna ha en lite noggrannare beskrivning av Cinders utseende, då speciellt de mänskliga delarna. Men vad gör allt detta egentligen? Vad spelar det för roll när boken är utläst? Jo det ska jag tala om för er, det spelar absolut ingen som helst roll!

Cinder är en fantastiskt mysig saga som jag gärna skulle velat stanna i för evigt. Den tog slut på tok för fort! Jag älskar askungen-känslan jag får, ni vet den här Disney-känslan där man bara väntar på att mamma ska komma in med popcorn och ett glas saft. Jag älskar att Cinder är en stark kvinnlig karaktär, det kan vi aldrig få för mycket av! Kai hade gärna fått vara lite manligare för att fullborda min Disney-känsla men det fungerar bra ändå.

Meyer har verkligen lyckats skapa något helt eget, en askungensaga med cyborger och andra planeter. Hon har verkligen skapat en cool, spännande, känslosam saga om förbjuden kärlek. Meyer lyckades locka tillbaka min läslust som totalt hade drunknat i alla skolböcker, ett bättre betyg än så kan hon inte få. Jag är överlycklig över denna fantastiska bok och vet inte riktigt hur jag ska klara mig tills jag får hem nästa.

+ Handlingen! Förbjuden kärlek när den är som bäst. Dessutom älskar jag att Meyer har skapat en hel värld som jag direkt känner mig hemma i.
- Jag hade velat ha lite djupare beskrivning av karaktärerna.

Jag vet att jag som vanligt är sist ut men vad tyckte ni om Cinder? Är uppföljaren, Scarlet lika bra? :)