lördag 19 oktober 2013

Läsvanor!

Okej som vanligt är jag sist ut.. Men i vilket fall, äntligen hände det! Författardrömmar taggade mig i utmaningen läsvanor och eftersom att jag har velat göra den jätte länge så gör jag den genast! :)

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Oftast hamnar jag faktiskt i sängen, och så känner jag mig värsta lat men jag ligger bekvämast där! På kvällarna händer det att jag sätter mig i soffan för att vara nära sambon när han spelar sina typiskt pojkiga spel (om han läser detta så vill jag bara säga att jag egentligen tycker att hans spel är vääldigt manliga ;)

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Jag verkligen avskyr hundöron, trots det är jag riktigt kass på det där med bokmärken. Alla mina bokmärken försvinner, jag misstänker att mina böcker äter bokmärken om nätterna! Därför använder jag verkligen allt möjligt, pappersbitar, tofsar, pennor, godispapper, gem, post-it-lappar, you name it! Jag använder det som finns närmast helt enkelt, och i vissa väldigt speciella fall memorerar jag helt enkelt sidan.

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag kan inte sluta vart som helst! Min sambo säger att jag har "vissa autistiska drag" och det stämmer nog utmärkt. Jag måste sluta vid ett kapitel om det är möjligt. Om det inte finns kapitel eller om det är på tok för långa kapitel så kan jag sluta på jämnt antal sidor, t.ex. 100 eller 150 (jösses jag låter ju helt knäpp)

4. Äter eller dricker du något när du läser?
Jag är en riktigt törstig typ, kan ha att göra med att jag är dansk. Ni vet ju vad man säger? Danskar spottar aldrig i glaset ;) Nej men skämt å sido, jag dricker oftast cola zero. Men nu när jag drar ner på det så blir det väl vatten antar jag. Jag äter inte speciellt mycket godis alls, men om det är fredag kan jag unna mig en Werther's orginal till en bra bok! ^^

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Helst inte, jag blir lätt störd av ljud. När jag bloggar lyssnar jag gärna på musik, eller om jag läser på bussen. Är jag hemma däremot läser jag gärna i tystnad.

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
Jag läser helst en bok i taget! Det händer att jag påbörjar flera samtidigt men det slutar alltid med att jag fokuserar på en för att sedan läsa om de andra jag har påbörjat. Dock läser jag en hel del kurslitteratur vid sidan av mina "riktigt" (nej kurslitteratur gills inte som riktiga) böcker.

7. Läsa hemma eller överallt?
Jag är nog ganska känd för att alltid ha en bok i väskan. När jag var yngre sa jag alltid till min familj att jag var tvungen att ha med mig en bok ifall att omgivningens sällskap inte var tillräckligt tillfredsställande. Nu vet jag att man bara får tänka så ;) haha. Helst läser jag hemma men jag sitter aldrig sysslolös på bussen eller på busshållplatsen.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Usch jag avskyr högläsning. Så irriterande och långsamt. Jag läser alltid tyst!

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Nja, oftast läser jag från pärm till pärm. Men om boken är riktigt olidligt intressant så "tjuvkikar" jag lite i förväg (det var så jag fick reda på att Dumbledore dog typ fem sidor in i boken...)

10. Bryta rygg eller inte?
Aldrig i livet, jag vill knappt låna ut mina böcker. Man vet aldrig vad det finns för hänsynslösa ryggbrytare där ute i världen.

11. Skriver du i böcker?
Inte ens i min kurslitteratur! Som sagt jag blir lätt störd av saker i allmänhet och text i kanten stör mig något enormt.

12. Vilka taggar du?
Okej eftersom att jag är sist antar jag att alla har gjort den? Om du inte har gjort den så skriv en kommentar så får du en tagg och en länk genast! :)

Hur ser era läsvanor ut? Finns det någon annan som känner sig lite knäpp efter att ha läst igenom sina svar? :)

8 kommentarer:

  1. Haha din punkt 9, det händer väldigt sällan men ibland måste jag också göra så :p så jag kan läsa vidare med lite mera lugn i kroppen :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man bara inte fokusera på handlingen som sker just nu förens man vet om att allt kommer att sluta bra! ;) Nu mera är jag dock väldigt försiktig med att tjuvkika...

      Radera
  2. Håller oxå med om punkt 9! Vissa ggr måste jag tom med läsa sista sidan så jag vet att huvudkaraktärerna fortfarande lever!
    Ang punkt 10, jag lånar knappt ut mina böcker, och aldrig som nya! Men de e ju mest pga att jag vill knäcka ryggen! Mina böcker är ju väl lästa och det syns! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh jag hade en period där jag alltid läste sista sidan! Men efter att ha förstört ett par böcker så slutade jag med det haha! Jag lånar faktiskt ut mina böcker ibland, men bara till folk som kommer att ta hand om dom ;)

      Radera
  3. Jag har faktiskt inte heller gjort denna taggen, är låååångt efter med taggar och recensioner på allt jag läst, har precis kommit in i bokbloggsvärlden så :) Men du är absolut inte sist med denna taggen så den ska jag ta och göra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du ska göra den! Taggar är super kul ju! :D Lägger till dig på bloglovin så kan jag tagga dig nästa gång ;)

      Radera